oude facings vervangen

Author:
spygirl
Posted:
di, 08/17/2010 - 17:29
Ik heb 15 jaar geleden 6 facings laten plaatsen door een tandarts.
Nu zouden ze voor het mooie vervangen moeten worden. Ik ga binnenkort naar mijn tandarts (die ze niet geplaatst heeft). Nu wil ik me goed voorbereiden. Dus heb ik een aantal vragen. Ik hoop dat ik hier de antwoorden kan vinden ;-)

- Zitten er extra kosten aan om de oude er uit te laten halen?
- zijn speciale klinieken goedkoper dan de tandartsen zelf
- er zijn verschillende facings. Kan mijn tandarts zien welke ik heb? En zou het uitmaken als ik eventueel goedkopere laat plaatsen
- kan ik ze ook in etappes vervangen. Of is allemaal tegelijk goedkoper?
- hoe weet ik of mijn tandarts een eerlijke prijs vraagt. Er zit nogal verschil in!

Ik ben benieuwd naar de reacties.
Spiegeltje

Een hoop vragen, dus op sommige maar een kort antwoord. :)

Zitten er extra kosten aan om de oude er uit te laten halen?
In principe zit dat in het tarief voor (nieuwe) facings. Naast het tandartstarief betaal je ook nog techniekkosten. Ik neem aan dat het om porseleinen (indirecte) facings gaat.

Zijn speciale klinieken goedkoper dan de tandartsen zelf?
Waarschijnlijk niet, deze zijn vaak zelfs duurder door hogere techniekkosten. De tandartstarieven zijn doorgaans gelijk.

Er zijn verschillende facings. Kan mijn tandarts zien welke ik heb?
Ja

En zou het uitmaken als ik eventueel goedkopere laat plaatsen
Ja

Kan ik ze ook in etappes vervangen?
Ja, maar bespreek dit eerst met de tandarts. Soms zie je wellicht kleine (kleur)verschillen dus je moet dit goed afwegen wat je wel en niet in één keer laat doen

Of is allemaal tegelijk goedkoper?
Dat maakt niet zoveel uit

Hoe weet ik of mijn tandarts een eerlijke prijs vraagt. Er zit nogal verschil in!
(Huis)tandartsen rekenen de gangbare tarieven. De tarieven liggen in principe vast en de eventuele techniekkosten worden zonder winst doorberekend. Hogere techniekkosten kan ook betere kwaliteit betekenen maar dat hoeft niet altijd. Dat is als patient helaas lastig te beoordelen. U kunt op dit forum eens kijken wat de gangbare prijzen zijn. Er zijn meerdere topics aan gewijd (gebruik zoekfunctie). Als u op basis van de begroting de hoofdprijs betaalt zal de tandarts daar wel de reden van kunnen aangeven. Mogelijk zijn er ook goedkopere alternatieven. Of het in uw geval een optie is weet ik niet maar directe composietfacings zijn aanzienlijk goedkoper dan in een lab gemaakte indirecte facings. De tandarts moet deze behandeling dan wel ook goed kunnen uitvoeren voor het beste resultaat. Dat is niet vanzelfsprekend.
di, 08/17/2010 - 19:30 Permalink
spygirl

dank je wel voor de reactie!!
Ik had eigenlijk nog 1 vraag ;-)
directe composietfacings kan dat makkelijk geplaatst worden, ik bedoel omdat mijn tanden al geslepen zijn voor de vorm.
Gaan de directe composietfacings net zo lang mee als de andere?
De mijne zitten er nu al 15 jaar in, ik denk dat dat best uitzonderlijk is!
Ik ben er achter: ik heb porseleinen schildjes.
di, 08/17/2010 - 21:00 Permalink
Spiegeltje

Composietfacings worden door de tandarts, met de patient in de stoel, gemaakt. Daarom zijn het ook directe restauraties in plaats van indirecte, zoals facings en kronen, die meestal in een extern 'lab' worden gemaakt.

Composietfacings hebben als voordeel dat er geen of weinig tandweefsel hoeft te worden afgeslepen. Dat voordeel heeft u niet meer. In beginsel kan nog steeds wel een composietfacing worden geplaatst. Maar ik weet het er te weinig van om te beoordelen of dit dat geval een praktische of goede oplossing is. Het is, denk ik, wel een optie om te beschouwen (door u en uw tandarts) en daarom heb ik deze genoemd. Wellicht komen er nog meer reacties.

Composietfacings gaan waarschijnlijk geen 15 jaar mee, dat is ook voor porseleinen facings al veel. Ze hebben de neiging iets sneller te verkleuren dan porseleinen facings, maar dat is van verschillende factoren afhankelijk (o.a. kleurstoffen in voedingsmiddelen als wijn, thee etc, roken).
wo, 08/18/2010 - 00:13 Permalink