Wortelkanaalbehandeling zonder rontgenfoto

Author:
jojoh
Posted:
di, 09/21/2010 - 16:20
Door mijn eigen stomme schuld ben ik zo'n jaar niet bij een tandarts geweest.
Nu ben ik zwanger en deed mijn kies ineens ontzettend pijn.

Ik heb me in laten schrijven bij een tandarts in de buurt, maar deze had pas over 3 weken tijd voor een pijnbehandeling. Dus ik heb daar gewoon een afspraak gemaakt voor een intake en ben op zoek gegaan naar een tandarts die een pijnlijke kies met spoed kan behandelen.

Na alleen kijken naar de kies, wist ze dat ik een wortelkanaalbehandeling nodig had.
Ik kreeg 3 verdovingen, terwijl ik dacht dat dit niet gewenst tijdens een zwangerschap, maar zij verzekerde me dat het geen kwaad kan. Ik heb ongeveer een drie kwartier in de stoel gelegen terwijl zij het schoonmaakte. Daarna heeft ze het gevuld met een noodvulling.

Maar er zijn helemaal geen rontgenfoto's gemaakt. Ik lees hier overal dat dat nodig is om te bepalen of alles schoon is en hoe diep de wortels zijn etc.??
mecánico para …

Je kan na de 13e week veilig verdoven. tenminste, dat beweren de bijsluiters dus daar gaan we dan maar vanuit. De lengte van de wortel kan je op meer manieren vaststellen. Op gevoel, (moet je kunnen en je zit er vaak net een 1/2 mm naast) , met een foto met een vijl erin en elektronisch. Dus het kan zijn dat ze heel even met een vijl en een haakje aan je mondhoek heeft gemeten en jij dat niet als meting hebt gemerkt. Kan ook dat ze het op gevoel deed, nix mis mee als je een goede ervaring hebt met wortelkanalen. Als de klacht weg is en blijft, even overleggen of zij 'm ook afmaakt. (zou ik doen) en als het bevalt, of je daar kan blijven.

de eerste tandarts had je overigens op een meer acceptabele termijn moeten helpen. of je nu inschrijft of niet, met een klacht en zonder tandarts is de eerste deur die je vastpakt de gene die formeel zou moeten helpen. dat ze het druk hebben en 3 weken vooruitschuiven is geen fijn voorteken voor de toekomst. trek je plan nu.
di, 09/21/2010 - 17:53 Permalink
Spiegeltje

De lengte van de wortel kan je op meer manieren vaststellen. Op gevoel, (moet je kunnen en je zit er vaak net een 1/2 mm naast) , met een foto met een vijl erin en elektronisch.

Als ik deze uitspraak van het Centraal medisch tuchtcollege goed lees, hoort het wel tot de hedendaagse standaard om foto's te maken bij een wortelkanaalbehandeling. Hoe kijk jij hier tegen aan?

http://ikregeer.nl/document/stcrt-2009-18624?format=pdf

In eerste aanleg:
"Verweerder heeft ter zitting verklaard dat hij destijds bij een wortelkanaalbehandeling geen foto’s maakte van het betrokken gebitselement. Naar het oordeel van het college is de hedendaagse standaard bij deze behandeling dat er een foto vóór (ter vastlegging van de uitgangssituatie), een lengtefoto tijdens (om te zien of de behandeling diep genoeg wordt uitgevoerd) en een foto bij voltooiing van de behandeling wordt gemaakt (ter beoordeling van het eindresultaat), zodat verweerder op dit punt bij de behandeling van beide elementen naar het oordeel van het college eveneens tekort geschoten is"

Wordt bevestigd door Centraal medisch tuchtcollege..
di, 09/21/2010 - 19:03 Permalink
mecánico para …

Nog even afgezien van de uitspraak van het tuchtcollege waarbij de vooraf foto nodig lijkt voor de diagnose: dat is bij een acute pulpitis een nutteloze plaat mbt tot de klacht. Enkel kan op een vreemde wortelvorm of andere abnormaliteit worden geanticipeerd. Maar de diagnose stel je op basis van klachtenpatroon en test mn koude test. De lengte foto wordt door het CTC zeer overschat wetend dat de impedantie meters op dit moment een betere apicale constrictie weergeven met lengte bepaling dan een 2 dimensionale beeldopbouw van een foto, en de eindfoto lijkt me duidelijk, want ondanks alle elektronica wil je wel je drukopbouw en cementdoorpersinkjes zien.........en een eindfoto is een begin van het 5 jaarlijkse controle foto beleid.

Dus ik zou met een gerust hart en met ALARA in de broekzak een gesprek aan durven te gaan met zowel het tuchtclubje als een willekeurige endodontoloog. Zij redeneren "meer is beter want dat is veiliger", ik durf de stelling aan, als het met minder kan en je doet niemand te kort (goed eindresultaat) dan moet je niet meer foto's maken dan nodig.

Op mijn originele post was overigens het verhelpen van de pijnklacht de leidraad om te kiezen voor tactiel, electronisch en met foto bepalen van de apex. En dat was ook de insteek van mijn verhaal. Het geheel is niet afgesloten, dat was overigens ook duidelijk mijn gedachte (tijdelijke vulling en 45 minuten werk) maar uiteraard kan ik daar enorm naast zitten. In dat geval, slaat uiteraard mijn advies af maken bij deze tandarts ook als een tang op een varken.

geheel de uwe
di, 09/21/2010 - 19:15 Permalink
vV

ik denk dat de veiligheid van de ongeborene hier zwaarder weegt dan een uitspraak die over een niet-zwanger persoon gaat...In essentie hoe meer foto`s hoe beter. Overigens liggen diverse uitspraken van tuchtcolleges op het moment onder vuur, zodanig zelfs dat er wel eens koppen zouden kunnen gaan rollen (inside info). dus zo zwart wit ligt het allemaal niet. Vind het niet maken van rontgenfoto`s in een dergelijke situatie zeer wel verdedigbaar, beter dan een klacht als je wel foto`s maakt en er komt vervolgens een gehandicapt kind ter wereld.. Nog afgezien van je eigen mentale gestedlheid ...niet zeker dat het dan door de foto`s komt, maar ook niet zeker dat dat niet het geval is. ik zou er niet mee willen leven in ieder geval.
di, 09/21/2010 - 19:18 Permalink