Hallo iedereen,
Ik loop met een groot probleem, namelijk mijn tanden...
Praktisch al mijn kiezen zijn slecht/kapot.
De oorzaak hiervan is dat ik al enkele jaren niet meer fatsoenlijk bij een tandarts ben geweest.
Reden hiervoor is dat ik door o.a. mijn Borderline, enorme paniekaanvallen krijg als ik weet dat ik een afspraak heb bij de tandarts.
Als ik weet wanneer mijn afspraak is, dan ben ik al weken van te voren ziek, en zeker de laatste week heb ik last van enorme paniekaanvallen, waar ik niets tegen kan doen.....
Nu zijn dus de meeste van mijn tanden, met name de kiezen, kapot en/of erg slecht.
Nu loop ik dus met het idee om te gaan voor een kunstgebit, dit omdat het opknappen van mijn tanden mij totaal niet meer haalbaar lijkt.
Nu is mijn vraag dus, wat kost een gemiddeld kunstgebit eigenlijk, en zijn deze kosten hoger/lager dan het laten opknappen van mijn resterende tanden (er zijn er al diverse weg)?
Is een kunstgebit de oplossing voor mensen met angst voor de tandarts, zeker gezien mijn psychische problematiek (o.a. Borderline)?
Word er uberhaupt nog iets door het CZ vergoed voor mensen die lang niet bij een tandarts zijn geweest, ook al komt het door de psychische problemen?
Ik hoop dat mensen me wat op weg kunnen helpen hiermee, want ik zie momenteel geen oplossing meer... klinkt dramatisch, maar voor mij is het een groot probleem.
Alvast bedankt voor de evt. reacties.
Groetjes,
Ikke :roll:
Ik loop met een groot probleem, namelijk mijn tanden...
Praktisch al mijn kiezen zijn slecht/kapot.
De oorzaak hiervan is dat ik al enkele jaren niet meer fatsoenlijk bij een tandarts ben geweest.
Reden hiervoor is dat ik door o.a. mijn Borderline, enorme paniekaanvallen krijg als ik weet dat ik een afspraak heb bij de tandarts.
Als ik weet wanneer mijn afspraak is, dan ben ik al weken van te voren ziek, en zeker de laatste week heb ik last van enorme paniekaanvallen, waar ik niets tegen kan doen.....
Nu zijn dus de meeste van mijn tanden, met name de kiezen, kapot en/of erg slecht.
Nu loop ik dus met het idee om te gaan voor een kunstgebit, dit omdat het opknappen van mijn tanden mij totaal niet meer haalbaar lijkt.
Nu is mijn vraag dus, wat kost een gemiddeld kunstgebit eigenlijk, en zijn deze kosten hoger/lager dan het laten opknappen van mijn resterende tanden (er zijn er al diverse weg)?
Is een kunstgebit de oplossing voor mensen met angst voor de tandarts, zeker gezien mijn psychische problematiek (o.a. Borderline)?
Word er uberhaupt nog iets door het CZ vergoed voor mensen die lang niet bij een tandarts zijn geweest, ook al komt het door de psychische problemen?
Ik hoop dat mensen me wat op weg kunnen helpen hiermee, want ik zie momenteel geen oplossing meer... klinkt dramatisch, maar voor mij is het een groot probleem.
Alvast bedankt voor de evt. reacties.
Groetjes,
Ikke :roll:
Re: Rotte tanden / Borderline + erg bang tandarts...
herken hier wel iets van. heb zelf ook borderline en sommige angsten komen gewoon harder binnen.
ik heb na een slechte ervaring met een tandarts, die zomaar vanalles begon te doen, grote moeite met het fenomeen tandarts.
het idee, dat je hulpeloos in zo'n stoel ligt, en je weet niet waar je aan toe bent.
toch ga ik wel, want ik ben zuinig op mijn gebit.
je hebt er tenslotte maar een van.
wat helpt: zoek een tandarts die je duidelijk uitlegt wat hij gaat doen en waarom en die jou erbij betrekt.
die je ook genomen foto's laat zien en je uitlegt waar het probleem zit en wat hij precies gaat doen.
maar je kunt misschien het beste naar een angsttandarts gaan als het bij jou zo erg is.
heb je therapie misschien,, omdat je B-patient bent?
misschien kun je daar je angst ook bespreken, waar hij vandaan komt en wat je eraan kunt doen.
en een vertrouwd iemand vragen om mee te gaan naar de tandarts.
groetjes, succes!
Re: Rotte tanden / Borderline + erg bang tandarts...
ze zeiden een paar jaar geleden dat ik ook bordeline had maar nu schijn ik weer een postraumatisch stres syndroom te hebben met een verlaat begin...
Whatever...
ik ben dus bang voor heel veel dingen,
ik weet nu denk ik wel waarom ik bang ben voor de tandarts, het idee dat juh overgelevert bend aan iemand en dat juh niet weg kan, dat juh niks kunt doen om jezelf te beschermen of jezelf terug te trekken als het niet meer gaat omdat juh in paniek raakt.
Dat brengt mij terug in de tijd naar een andere situatie toen ik klein was en overgeleverd was aan volwassenen die daar misbruik van maakten...
als ik naar de tandarts moet lijkt het of ik weer dat kliene meisjuh ben en dat die groooote mensen mij pijn willen doen.
nu ben ik niet dat kleine meisjuh meer (ben nu 26) maar toch voelt het zo op dat momen...
gr rody