Tand met facing erg gevoelig

Author:
wendyw
Posted:
zo, 10/17/2010 - 11:13
Na jarenlange angst voor de tandarts is het gelukt om over de ergste angst heen te komen. Eerste begin werd gezet door dit forum en dankzij mijn huidige tandarts is het gelukt. Als er iets geboord moet worden krijg ik nog steeds valium voorgeschreven voor de behandeling, maar de afgelopen 4 jaar ben ik netjes 2 keer per jaar geweest en heb zelfs niemand meer mee hoeven nemen om ervoor te zorgen dat ik daadwerkelijk naar binnen stap.

Door weer regelmatig te gaan, de behandelingen met valium vooraf en een tandarts die flink zijn best heeft gedaan om vertrouwen te herwinnen, is mijn gebit eindelijk stabiel. Mijn voortanden waren erg verkleurd en dus werd een afspraak gepland om 6 composiet facings te zetten. Goed ingelezen op het forum en alle benodigde informatie ontvangen van mijn tandarts. Gebitten op foto gezien die hij gedaan had. Dit is perfect gegaan, zonder valium en zonder verdoving. Tevens een splint aangemeten gekregen i.v.m. knarsen.

Ik heb de facings nu zo'n 3 weken en draag de splint trouw als ik naar bed ga. Ik kan gewoon flossen en tandenstokers gebruiken. Dus dat gaat allemaal goed. Gisteren zette ik echter de electrische tandenborstel op 1 van de hoektanden waar een facing overheen is gegaan en dat ging door merg en been. Ik heb er verder geen last van, behave dus als die tandenborstel erop gaat, of als ik met mijn vinger op die hoektand tik. Geen echte pijn, maar een vreemd zeurderig gevoel. Als ik kijk naar mijn splint dan is die daar beschadigd en het lijkt erop of ik ondanks die splint, erg met die hoektand aan het knarsen ben.

Kan dit gevoeligheid zijn die opeens op kan treden, ook omdat de tanden natuurlijk eerst geslepen zijn alvorens de facings erop te zetten? Lucht ertussen? Of toch een zenuwverhaal? Toch knarsen? Ik heb al veel horror verhalen gelezen over facings, maar ik heb niet het idee dat de facings verkeerd zijn gezet. Maar het tikken op de hoektand en het zeurderige gevoel wat dat geeft, doen me denken aan een kies die een wkb nodig had bijna 3 jaar geleden en dus slaat de paniek enigzins toe. Hoewel de wkb prima is verlopen en zonder pijn tijdens de behandeling, de napijn zit nog erg vers in mijn geheugen.

Ik weet dat ik de tandarts even moet bellen, maar daar moet ik in dit geval dus wel even moed voor verzamelen.