gaatje in m,n hart antiobiotica maakt gebit erg slecht!!!

Author:
schevetand
Posted:
wo, 11/03/2010 - 11:54
Hoi ik hoop echt dat iemand me kan helpen......

ik ben 23 en ik heb vanaf mijn geboorte een gaatje in m,n hart dit betekent dat ik bij elke tandarts ingreep al is het 1 klein gaatje) antibiotica moet slikken ivm gevaar op een hartinfectie, door alle antibiotica is mijn gebit zo slecht(mischien was m,n gebit zowiezo al slecht maar de antibiotica bevorderd het niet natuurlijk) er breken continu stukken van mijn tanden en kiezen(niet bij kauwen op lollies maar al bij een pistoletje of zacht snoepje), ook heb ik nu ongeveer 7 wortelkanaalbehandelingen gehad en enorm hoge rekeningen van de tandarts omdat ik daar zowat woon en mijn pakket(3sterren) al op is in maart bewijze van en ik nog tot januari moet..dus zelf veel moet betalen. mijn tandarts repareerd elke keer alle stukjes die gebroken zijn en dan is het een maandje weer goed en huppatee daar breekt die weer dus weer opnieuw weer een rekening, nou kort samengevat vanaf dat ik tanden heb heb ik last, ik heb meer kiespijn dan niet en moet nu weer een wortelkanaalbehandeling dus weer antibiotica en weer een leuke rekening, ik ben het nu helemaal zat het zit me emotioneel echt hoog ik huil er soms nachten van en wil nu een oplossing ik heb het internet al afgespeurd en kom te snel uit op een kunstgebit dit wil ik niet ik ben nog maar 23 mijn vraag is dus.. is er een andere optie die ook nog te betalen is.? ik las een inplantaat lijkt dit echt?en wat kost dit +- en kun je daar normaal mee eten etc en word dat in mijn geval gedaan? ik ga morgen weer naar de tandarts voor kiespijn en ga deze vraag ook bij hem leggen maar ik hoor graag ook de mening van iemand anders. ik hoop echt dat ik een antwoord krijg.... mvg linn
vV

even voor de goede orde: normaal gesproken zal antibiotica dit effect niet hebben, dus lijkt mij dat er een andere oorzaak is.
Echter als het echt van de antibiotica komt: Met medische verklaring dat dat de oorzaak is, zal rehabilitatie van het gebit onder de regeling bijzondere tandheelkunde kunnen vallen. Uw tandarts weet wat ie moet doen daarvoor.

Echter bij mijn weten is het niet (meer) nodig zo`n uitgebreide profylaxe te geven, meestal alleen bij echt bloedige ingrepen, dus overleg eerst eens met de cardioloog en/of huisarts over genoemde punten. Dan is hpelijk de antibiotica minder vaak nodig. De richtlijnen/visie op dat punt is toch wel aan verandering onderhevig geweest.
wo, 11/03/2010 - 12:02 Permalink
schevetand

ik heb een tijd terug al een controle gehad in het ziekenhuis inderdaad op aanraden van mijn tandarts en er werd gezegd dat ik absoluut niet zonder antibiotica kan omdat mijn kansen te groot zijn op een hartinfectie (het is geen klein ruisje in m,n hart wat veel hebben maar gewoon een gat)groter dan normaal dus. ik ga daar ook geen risicos mee lopen. ook is het zo dat ik niet elk jaar antibiotica gebruik maar elke maand en zoals ik al zei ik heb mischien al een zwak gebit maar de antibiotica(ik moet btw een hele kuur innemen) maakt het wel erger.
wo, 11/03/2010 - 12:59 Permalink
vV

sorry, nogmaals: normaal heeft AB geen dermate destructieve invloed op het gebit. We zien/zagen het veel bij kinderen die veel AB gebruiken, maar dan is het niet de AB maar de zeer fors suikerhoudende (eigenlijk pure siroop) waarin het ingegeven wordt/werd (omdat kinderen die pillen en zo nu eenmaal minder goed tot niet slikken) .

dus zit ik nog in het duister te tasten over de reden van verval.
wo, 11/03/2010 - 13:20 Permalink
Spiegeltje

Ook een 'zwak gebit' in de zin van een in aanleg gevoelig gebit voor caries en dergelijke is zelden de hoofdoorzaak van de door uw beschreven problemen. De oorzaak ligt veel vaker in het voedingspatroon (hoe vaak en wat eten/drinken?), de mondhygiene (goede poetstechniek met stokeren/rageren of juist niet? ) of een combinatie van deze factoren. Soms kunnen wel andere factoren meespelen maar dat neemt niet weg dat toch eerst hiernaar moet worden gekeken. Een mondhygienste kan in zo'n geval vaak meer betekenen dan een tandarts die van oudsher wat meer nadruk legt op restauratie dan preventie (uiteraard is dit wel een generalisatie). Dus niet meteen denken aan 'zwak gebit' of noodzakelijke antibiotica maar meer letten op factoren waar u wel zelf invloed op heeft, namelijk voedingspatroon en mondhygiene. Het is trouwens niet gemakkelijk of vanzelfspreken om dit op orde te hebben. Bij nogal wat mensen, ook die elk (half)jaar trouw naar de tandarts gaan, is dat niet optimaal en die kunnen vroeg of laat problemen krijgen, bij u is het echter al op jonge leeftijd het geval.

Als de mondhygiene en eet/drinkpatroon op orde is kan worden gedacht aan min of meer blijvend herstel van het gebit. Daarover gaat natuurlijk uw vraag maar daarover kan ik u verder niet adviseren.
wo, 11/03/2010 - 13:22 Permalink
schevetand

beiden bedankt voor de antwoorden, ik kreeg continu van mijn tandarts te horen dat mijn tanden zo slecht waren door de antibiotica.. vandaar dat ik dit ook echt dacht.. wat ik vergeten ben te vertellen is wel dat ik ernstig knarstand snachts ik word met pijnlijke kaken/hoofdpijn wakker en heb hiervoor wel een bitje.. en mijn eetpatroon, ik eet elke dag:
brood,groente,fruit,en een toetje activia ik drink geen melk maar chocomelk. ook ben ik gestopt met redbull en dat soort drankjes en drink ik voornamelijk light producten en water. tuurlijk snoep ik ook wel maar probeer geen harde dingen te eten.. betere tips voor betere tanden in mijn voedingpatroon? mijn tandarts heeft het nooit daarover gehad.
mvg
wo, 11/03/2010 - 13:30 Permalink
vV

chocomelk. ook ben ik gestopt met redbull en dat soort drankjes en drink ik voornamelijk light producten en water
daar staat een aardig rijtje wat de basis is van het probleem. Slecht dat uw tandarts daar geen oog voor heeft gehad (maar juist wees naar de AB...)
Ik weet niet hoeveel redd bull ed, maar dat sloopt echt. En laat nog lang sporen na, verzwakt glazuur etc. het knarsen helpt er ook niet echt bij.
Maar met deze wetenschap moet er wel winst te halen zijn . Light producten zijn neit per se minder slecht voor het gebit trouwens.. hangt er erg vanaf wat het is. Vruchtensappen bv zit altijd vruchtensuikers en zuren in, slecht voor het gebit, ook al is het ""light"" (oftewel geen suiker toegevoegd)
wo, 11/03/2010 - 13:54 Permalink