Problemen met 37

Author:
Febe
Posted:
ma, 11/22/2010 - 21:41
Hi,

Ik studeer momenteel in de VS en vlieg over een maand voor 4 weken naar huis. Mijn gebitsituatie is vrij moeilijk en voor ik vertrok ben ik dan ook op controle geweest bij tandarts. Van de 37 was een stukje vulling afgebroken en dat hebben ze in orde gebracht, de 37 is in 2006 ontzenuwd geweest maar toch zei mijn tandarts nu bij het vullen van de 37:
"Ik heb diep moeten boren en het kan zijn dat je terug moet komen voor een wkb" Maar de tand heeft daarna nooit pijn gedaan. Nu besefte ik niet toen ze dat zei dat die tand al een wkb gehad heeft... Dus hoe kan die tand dan nog pijn gaan doen?

In elk geval, een paar weken nadat ik in de VS aankwam (in september) kwam er een stukje vulling van de 37 af... Geen erg aanvankelijk, maar nu doet die kies behoorlijk zeer (trekkende pijn tot in mijn oor)... Ik heb een tandartsafspraak gemaakt maar ik heb wat vraagjes:
- als de tand al ontzenuwd is, wat kan deze pijn dan betekenen? wortelpuntontsteking?
- kan behandeling uitgesteld worden tot ik thuis ben?
- ik heb een dure kroon op 36 omdat een wkb daar mislukt is omv een achtergebleven stuk vijl, een speciale operatie heeft er dan voor gezorgd dat het stukje steriel geisoleerd is in de tand en de tand is rustig sindsdien. Kan de 37 de 36 beinvloeden of moet ik me daar geen zorgen over maken?

Dankje!
Febe
Spiegeltje

ls de tand al ontzenuwd is, wat kan deze pijn dan betekenen? wortelpuntontsteking?

Dat zou inderdaad kunnen. Vaak is dat te zien aan een zwarting rond de wortelpunt(en) op de foto maar het is niet altijd goed zichtbaar. In principe kan het niet zoveel kwaad de behandeling uit te stellen totdat u in Nederland bent. De ontsteking is waarschijnlijk al langere tijd aanwezig en ontwikkeld zich niet snel. Maar als u nu al ernstige pijnklachten heeft ligt dat natuurlijk anders want daar wilt u niet vier weken mee blijven doorlopen toch? Een antibioticakuur kan de klachten (tijdelijk) misschien onder controle brengen en houden totdat u in Nederland bent. Ik ga er hierbij vanuit dat u liever niet in de VS wilt worden behandeld.

Kan de 37 de 36 beinvloeden of moet ik me daar geen zorgen over maken?
Daar hoeft u zich geen zorgen over te maken. De infectie rond de wortelpunt komt via het wortelkanaal en niet via een buurelement.
ma, 11/22/2010 - 22:43 Permalink
Febe

Ik ben net naar de tandarts geweest en blijkt dat ik geen wortelpuntontsteking in mijn ontzenuwde 37 heb maar gewoon pijn omdat er voedsel in het stukje vulling dat eraf is kruipt en er zit ook een gaatje. Nu heb ik verschillende opties:
- nu vulling hier en in kerstvakantie in Belgie kroon laten zetten (lijkt mij omv de korte tijdspanne en feestdagen geen sinecure) (250 dollar)
- tijdelijke kroon van acryl (en dan kroon in mei wanneer ik terug voor lange tijd in Belgie ben) (300 dollar)
- kroon hier (1100 dollar)

Wat lijkt jullie de beste optie?
di, 11/23/2010 - 18:36 Permalink