Kiezen trekken?

Author:
coralie
Posted:
ma, 11/22/2010 - 23:45
Ben veel verhuisd en verschillende tandartsen gehad en daar niet al te beste ervaringen mee gehad. Als kind was ik totaal niet bang voor de tandarts hoewel ik bij een tandheelkundige kliniek een hele ochtend verbleef voor 1 kleine behandeling. Had een tandarts die bang was voor straling met foto,s nemen, gelukkig verhuisde ik en kreeg een aardige tandarts die constateerde dat al mijn vullingen eruit moest vanwege caries. De tandarts verhuisde en de volgende zette een brug die niet goed was en er meteen weer er moest, hij begon trouwens eerst nog aan de verkeerde kant te boren.
Nu na weer een tandarts die erg snel door de behandelingen ging en me een kroon koste ben ik weer bij een nieuwe jonge praktijk.
De tandarts vertelde me dat de achterste kiezen er uit moest vanwege erg veel botverlies ( paradontities ) waarbij mijn brug afgezaagd moet worden. Maar ik heb erg last van een droge branderige gevoelige mond ( Sjogren ) en zal slecht een plaatje of frame kunnen verdragen. Voorlopig heb ik geweigerd en kan daar slecht een beslissing over nemen. De tandarts zei dat het ongezond is met eventuele bacterieen maar ja nu heb ik nog kiezen en kan ik kauwen. Ik ben 63 jaar, nooit bang geweest en nu kan ik er niet toe komen de kiezen te laten trekken en de brug doormidden te laten zagen.
Hoe slecht is het zo door te lopen?
coralie

Heb jammer genoeg geen reactie gehad, misschien ben ik niet duidelijk geweest in m,n vraagstelling ?
Ik wilde graag weten of ik de kiezen gewoon kan laten zitten tot ze eruit vallen, is het echt ongezond kiezen met paradontitis niet te verwijderen? Volgens de tandarts moeten ze eruit omdat er bacterien onder kunnen zitten maar de huisarts denkt dat het geen vaart zal lopen.Moet ik bang zijn dat de andere kiezen ook paradontitis krijgen? Die zijn nu nog goed.
Stel dat de 4 delige brug toch doormidden gezaagd moet worden: zou er een mogelijkheid zijn er een dummy aan te laten? Er zit onder geen kies, een klein stukje rust op de kies ervoor en dan zou het al een veel leukere " lach " opleveren i.p.v een groot gat.
Misschien een stukje van de dummy af? Een plaatje of frame zal moeilijk worden met mijn Sjögren, mijn mond is erg droog en heb veel last van mondbranden.
Hopelijk reageert er iemand op mijn probleem.
di, 12/14/2010 - 20:30 Permalink
vV

er schijnt een relatie te zijn tussen parodontitis en hartproblemen.
Nee het is niet aan te raden door te lopen met bacteriehaarden in de mond. soms kan men prima toe met een zogenaamde verkorte tandboog. dus gewoon minder kiezen.
Maar ik begrijp dat u zich eigenlijk meer zorgen maakt over de esthetiek. Overigens hangt het van de situatie af of een intensief parodontologie protocol al dan niet kans van slagen heeft, de paro zit natuurlijk ook in de rest van het gebit. Dat weet de tandarts (en is als het goed is met u besproken).
wo, 12/15/2010 - 11:11 Permalink
coralie

Dank je wel voor de reactie, natuurlijk was ik erg geschrokken toen mijn nieuwe tandarts me vertelde dat de kiezen eruit moeten, vooral omdat de vorige tandarts me iedere keer garandeerde dat ik mijn kroon zou behouden en hij het ook garandeerde en ook zei dat mijn gebit er keurig uitzag en hij kon zien dat ik het goed onderhield.
Trouwens, mijn echtgenoot heeft nadat de oude tandarts dit jaar drie vullingen had gezet dit voorjaar ze alle drie weer moeten laten vevangen omdat er caries onder zat en mijn zoon koste het div. kronen en een reeks vullingen
Ik vind het gewoon erg om niet goed te kunnen kauwen, onder mis ik ook aan beide zijden een kies.
De tandarts (de nieuwe dus ) heeft inderdaad de afspraak gemaakt de rest van de tanden en kiezen die nog goed zijn goed ( geen paro dus ) bij te houden en schoon te maken door de mondhygieniste en hijzelf.
Ik vraag me wel af of als ik de slechte kiezen voorlopig laat zitten er meer kans is dat de goede aangestoken worden b.v degene die er naast liggen.
Natuurlijk maak ik me ook zorgen over de esthetische kant , natuurlijk vind ik het vreselijk met een gat aan de kant van de brug te hebben, daarom mijn vraag over om daar een soort vrij eindigende brug van te maken en te zorgen dat hij niet te zwaar belast wordt door de onderkies ( hefboomeffect ) Hebben jullie daar ervaring mee?
Dan durf ik in ieder geval nog te lachen, ik vind het echt moeilijk vooral omdat ik al jaren geplaagd wordt door mijn Sjögren probleem daar zal de paradontitis ook wel mee te maken hebben.
wo, 12/15/2010 - 13:13 Permalink