Hallo,
Heb met heel veel ellende 4 implantaten in mijn bovenkaak gekregen. De bedoeling is een steg/klikgebit.
Nu blijkt dat mijn verzekering met terugwerkende kracht deze implantaten gaat vergoeden. Daar ben ik heel blij mee. Want toen ik een paar jaar geleden begon hiermee geloofde ik mijn tandarts die zei niet voor vergoeding in aanmerking te komen......Vandaar dat ik er 1 per jaar vanuit mijn aanvullende verzekering kon bekostigen. Nu blijkt t alsnog uit de basisverzekering te kunnen.... en niet 4 maar 6 voor het bovengebit.( ik had kroon en brugwerk wat niet lang meer te leven had..)
Omdat ik de eerste 2 plaatsingen als traumatisch heb ervaren, dit is overigens met de tandarts later gecommuniceerd , hij reageerde hier goed op, zie ik wel op tegen weer zo'n bevalling van je weet niet hoe het uitpakt als hij bezig is en misschien weer op broos bot stuit etc.
Volgens mijn tandarts is het aan te raden de twee extra ook te plaatsen omdat dit een beter houvast geeft en een betere verdeling en een minder groffe verbinding met de prothese nodig is.
Klinkt logisch.
Mijn hoofd zegt; doen.
Maar ik zie hier wel erg tegenop.
Zou een tandarts of implantoloog hier op de site mij kunnen adviseren?
Graag op korte termijn. Ik denk dat ik het moet doen, maar toch....
Vast bedankt!
Heb met heel veel ellende 4 implantaten in mijn bovenkaak gekregen. De bedoeling is een steg/klikgebit.
Nu blijkt dat mijn verzekering met terugwerkende kracht deze implantaten gaat vergoeden. Daar ben ik heel blij mee. Want toen ik een paar jaar geleden begon hiermee geloofde ik mijn tandarts die zei niet voor vergoeding in aanmerking te komen......Vandaar dat ik er 1 per jaar vanuit mijn aanvullende verzekering kon bekostigen. Nu blijkt t alsnog uit de basisverzekering te kunnen.... en niet 4 maar 6 voor het bovengebit.( ik had kroon en brugwerk wat niet lang meer te leven had..)
Omdat ik de eerste 2 plaatsingen als traumatisch heb ervaren, dit is overigens met de tandarts later gecommuniceerd , hij reageerde hier goed op, zie ik wel op tegen weer zo'n bevalling van je weet niet hoe het uitpakt als hij bezig is en misschien weer op broos bot stuit etc.
Volgens mijn tandarts is het aan te raden de twee extra ook te plaatsen omdat dit een beter houvast geeft en een betere verdeling en een minder groffe verbinding met de prothese nodig is.
Klinkt logisch.
Mijn hoofd zegt; doen.
Maar ik zie hier wel erg tegenop.
Zou een tandarts of implantoloog hier op de site mij kunnen adviseren?
Graag op korte termijn. Ik denk dat ik het moet doen, maar toch....
Vast bedankt!
Re: nog 2 implantaten er bij?
Omdat er nog geen duidelijkheid bestaat worden vaak via de zorgverzekering zes implantaten aangevraagd en is dit nog het protocol wat vaak gebruikt wordt. Ik kan uw situatie niet beoordelen, maar als de tandarts het nut inziet van het nog bijplaatsen van twee implantaten en daar is voldoende ruimte voor, zou ik daarin meegaan.
Hij heeft begrip voor uw angst en als u dit nog goed van tevoren met hem bespreekt dan moet de behandeling ook op een voor u goede wijze verlopen!
Re: nog 2 implantaten er bij?
O.k. hierdoor voel ik me wat zekerder over mijn inmiddels genomen beslissing om het wel te laten doen.
En weet ik nu meer over de achterliggende gedachte en het protocol.
Ja, ik ga er vanuit dat het beter is nu die 6 ivm verdeling etc.
Bedankt , dit geeft me wat meer vertrouwen.
Heel hartelijk dank!
Re: nog 2 implantaten er bij? + vertrouwen in tandarts....
Gisteren de 2 implantaten in het front boven laten plaatsen.
Ik had mijn angst onder controle en heb de tandarts nogmaals gezegd dat ik het nodig heb dat hij vertelt wat hij doet en mij de kans geeft aan te geven wanneer ik even rust nodig heb. Ik kon mijn angst hanteren door controle te houden, vragen te stellen tussendoor, zeggen even pauze etc. Hij voldeed daaraan op een manier die niet van harte ging, maar wel voldoende om het voor mij vol te houden op een acceptabele manier.
Bovenstaande vertel ik voor degenen die ook angst hebben gekregen.
Mijn tandarts is niet van het communiceren, ( ik hoorde hem tegen een jongen van ongeveer 18 zeggen die hem om uitleg vroeg wat er in zijn mond gebeurde; ik ben niet zo uitleggerig, deed het vervolgens met tegenzin) meer van het koest houden en zijn gang gaan...... Dat verander je niet 1-2-3. Maar ik voel voldoening dat ik het op deze manier heb weten te handelen. Hij is vlgs mij vaktechnisch goed. ( hoor ik ook van een ervaren mondhygienste waar ik bij ben) Daarom wil ik deze klus bij hem af laten maken. Want waar kom je anders terecht; moet je ook maar afwachten. Hij is wel betrokken bij zijn patienten, althans bij het vaktechnische, voor de rest ... niet geschikt als tandarts. Hij zegt zelf ook dat hij geen zin heeft in het geneuzel van het gewone tandartswerk , en dat is te merken. Daardoor gaat hij respectloos om met patienten, laat b.v. altijd de behandelkamerdeur openstaan als hij aan het werk is en de patienten in de wachtkamer kijken rechtstreeks op de behandelstoel. Als je er wat van zegt doet hij 1 keer de deur dicht en de volgende keer zegt hij gewoon dat hij aan het heen en weer lopen is steeds.... Hij is zich voortdurend aan het scholen in het buitenland
Mijn vorige twee tandartsen waren zich wel bewust van dat ze met een mens bezig waren en niet met een kaak waarin iets gerepareerd moet worden. Ik zie het nu als een uitdaging hier mee om te gaan. Omdat ik denk dat hij wel goed is. Of is het masochisme vraag ik me wel eens af?? Het feit dat ik gisteren goed ben doorgekomen is voor mij op dit moment voldoende.
Bovenstaande wil ik gewoon even delen.
Kom ik op een nieuwe vraag.
Ik hoop dat het vertrouwen dat ik opnieuw heb gegeven niet beschaamd wordt. Want helemaal 100 % is dat er nog niet.
Zo bemerkte ik net dat bij het bekijken van het tandvlees en de hechtingen bovenin , dat toen ik tegen mijn vorig jaar geplaatste implantaat duwde met mijn tong hij los meebewoog met het tandvlees, het lijkt of hij die opnieuw verplaatst heeft zonder dit tegen mij te zeggen. Hij ligt nu wel op een lijn met die ernaast..... Dat was niet zo.
Hij zei toen dat dat geen probleem was. En nu ik dit zie .....
Ik ga het hem dinsdag vragen natuurlijk, wanneer ik op controle ga, maar toch.
U ziet mijn twijfel blijft bestaan.
Logisch vind ik zelf. Wel moeilijk. Je blijft een leek, en moet vanuit dat leek zijnde een weg zien te vinden tussen vertrouwen en een goede keus maken, maar waar baseer je dat op?????
Ik ben lerende, maar vind het toch fijn hier feed-back op te krijgen.
O ja , nog iets. Ik gebruik op zijn advies veel meer naproxen als wat op het recept staat.
Daar staat maximaal 6 per dag 250 mg. Zijn advies voor gisteren ; op dag van plaatsing om de drie uur 2 stuks, de dag erna om de 4 uur 2 stuks...... Kan dit geen kwaad?
Is het om zwelling tegen te gaan ook?( Vorige keren erg opgezwollen bont en blauw..) De pijn valt mee nl. Ik gebruik geen antibiotica op dit moment, alleen vlak er voor gehad. Oh, wat veel vragen toch weer. Dat zet mezelf weer aan het denken.
Afgaande op mijn buikgevoel:
zijn intentie is goed, hij heeft het beste met m'n mond voor, is vaktechnisch goed,
maar ongeschikt om met mensen om te gaan ; hij kan zich totaal niet inleven hoe het voor de patient is; als hem dit gezegd wordt hoort hij het aan en je ziet dat hij er niets mee kan, maar probeert te doen wat hem gevraagd wordt....
Ik heb het een en ander afgewogen en toch bewust besloten deze klus bij hem te laten afmaken. Het vertrouwen is wankel zie ik, vandaar dat ik dit forum hiervoor een uitkomst vind en om die reden ook hoop op feedback t.a.v. bovenstaande.
Vast bedankt hiervoor.