Erg zere tand

Author:
Mark12
Posted:
do, 12/09/2010 - 22:45
Hallo,

Afgelopen maandag heb ik bij het eten van een chocolade letter 1 van mn tanden erg pijn gedaan. Toen ik hard moest bijten voelde ik een pijnscheut door die tand gaan. De volgende dag eigenlijk nog niet heel veel last totdat ik een hard broodje had en weer mn tand pijn deed. De pijn is nu bijna constant aanwezig en elk kleine tikje op mijn tand voel ik heel erg goed. Ook als ik met mn tong er tegen aankom doet het pijn.

Het is 1 van mijn voortanden waarbij ongeveer 15 jaar geleden de wortel (of een deel daarvan?) is verwijderd. Ik vraag me dan ook af wat er nou precies zo'n pijn doet? Zit er dan toch nog een stuk wortel of zenuw aan de basis van de tand? De pijn is in ieder geval zo vervelend dat ik 3 paracetamol (400 mg) slik per dag.

Kan het misschien zijn dat mn tandvlees te ver omhoog is geschoten waardoor de tandhals te veel vrij is gekomen?

Nu heb ik toevallig voor volgende week vrijdag een afspraak bij de tandarts, maar misschien moet ik toch maar kijken of ik maandag heen kan. Misschien is het een gekneusde tand en wordt dit vanzelf weer beter of is er toch iets beschadigd waarvoor ik behandeld moet worden?

Alvast bedankt voor het antwoord :)
Lieneke

Een tand zonder wortel blijft niet zitten in de kaak. Dus het kan zijn dat er 1 wortel is verwijderd (hemisectie)of een topje van de wortel (apexresectie).

U kunt rustig de tandarts (of dienstdoende tandarts) bellen met deze spoedeisende klacht.
vr, 12/10/2010 - 09:45 Permalink