Klaar met de recidiverende kiespijnen.. wie heeft advies?

Author:
Jett
Posted:
wo, 12/15/2010 - 22:00
Ik heb al een behoorlijk veelvuldige tandheelkundige voorgeschiedenis. Alhoewel hij pas sinds een aantal jaar speelt.

Het is begonnen met een ontstoken kies onderkaak (die in feite is gaan ontsteken na vervangen van een vulling) die naar wortelkanaalbehandelingen, endodotologische wortelkanaalbehandelingen enkele maanden geleden een apexbehandeling heeft ondergaan en waar nu een kroon op zit (kies 1).

Ondertussen is sinds ca een half jaar in de bovenkaak een ook een kies gaan opspelen. Die is behandeld met een medicijn en daarna weer gesloten. Ondanks hevige pijn bij koud warm en na ca. 4 maanden nog steeds gevoelig zag mijn tandarts op de foto geen bijzonderheden. Tot nu toe hebben we het daarom zo gelaten. (kies 2)

Twee weken geleden enorme ontsteking aan een voortand. Behandeling met Amoxicilline 500 (heb ik overigens al vele malen gehad inmiddels).
De tandpijn is over, de tand is alleen nog een beetje gevoelig en er zit een noodvulling in, de kanaalbehandeling moet nog afgemaakt worden. (tand 3)
Ondanks de amoxicilline (voor tand 3) begon de pijn in de kaak weer toe te nemen. En dat is waar ik nu last van heb. Tot nu toe was het af en toe wat hevig duw-achtige pijn (of er een pen werd ingeduwd en even op z'n plaats werd gehouden), voor mijn gevoel bijv. na koud of warm drinken (ik drink nogal veel thee :)).
Gisteravond toen ik wou gaan slapen kwam een iets hevigere pijn opzetten en ik zag me al een nacht wakker liggen. Maar de pijn zakte ook gewoon weer weg. Ik kon niet duiden waar de pijn precies vandaag kwam. Het lijkt van de bovenkies (nr 2), die is gevoelig, maar ik voelde het ook achter in mijn bovenkaak en in mijn onderkaak (ook bij de kroon, nr 1). Vanmiddag nogmaals, na het drinken van thee (denk ik). Vanavond echter voor het avondeten kreeg ik weer zo'n pijnaanval, maar dan heviger. Ik heb al mijn kiezen aan die kant weer 'beklopt'. Weer was kies 2 gevoelig, maar dat is hij al zo lang en is hij altijd. De hevig pijn trok echter door mijn hele kaak, gehemelte tot bijna aan mijn oogkas. Ik kreeg gewoon tranen in mijn ogen van de pijn. Dit duurde misschien 5 minuten en daarna was de pijn weer weg. Net sudderde het even weer even en nu is het weer weg.

Wat moet ik hier nu mee? Ik vind het zelf een atypisch pijn. En ik zie me alweer bij mijn tandarts aankomen. Ik lijk wel een hypochonder met telkens weer wat aan mijn kiezen of tanden... :cry: Vrolijk wordt ik er niet van aangezien mijn tandarts budget al ruim overschreden is en ik al student nu flink kan gaan bijbetalen. Mijn bijbaan is voor de tandarts zeg maar...

Mijn kiezen staan strak in het gelid en er is geen nagel tussen te krijgen (die breken dan gewoon af). Kan dat van invloed zijn? De tandarts dacht van niet? Het verklaard niet dat ik dan ook pijn in mijn onderkaak heb, maar als ik met kiespijn naar de spoed vlieg weet ik vaak ook niet meer welke kies het is.

Bedankt voor jullie analyse of advies! Ik zou graag eens van al deze tandheelkundige problemen af willen zijn.
Jett

De pijnen zijn verergerd en treden nu de hele dag door op.

Het verergerd bij het drinken van bijv. thee en het eten.

Ik voel de pijn niet als ik heel koud water drink. Stop ik met drinken dan kan ik het eerste kwartier op mijn kop gaan staan, dus dat is dan ook geen optie tenzij ik dag en nacht water ga drinken.

... wie weet raad? Ik kan pas volgende week terecht bij mijn tandarts.
do, 12/16/2010 - 19:43 Permalink