vulling vervangen, pijn....

Author:
robinheleen
Posted:
di, 12/21/2010 - 11:21
Kort geleden naar een nieuwe tandarts gegaan voor controle, en bij mijn man moest wat aan " onderhoud" gedaan worden. Bij 1 kies moest de grote oude amalgaanvulling eruit. Volgens de arts die we de 1e keer hadden was ook een wortelkanaalbehandeling nodig omdat de vulling ruimte had en er onder de vulling en bij de wortels mogelijk viezigheid zat dat eruit moest.
Vervolgens werd er een nieuwe afspraak gemaakt waarop dat zou gaan gebeuren.

Op de dag vd afspraak was er een andere tandarts. Deze dacht dat de wortelkanaalbeghandeing wellicht toch niet hoefde en stelde voor alleen de vulling(en) te vervangen en te kijken wat er dan gebeurt. Zo gezegd zo gedaan. Geen wortlekanaalbehandeling gedaan.

Toen mijn man thuiskwam zagen we beiden in de kies toch nog een donkergrijs randje: was de amalgaanvulling wel goed eruit gehaald vroegen we ons af? Heeft iemand daar ervaring mee? Blijft er wel eens een stukje zitten?

Daarnaast voelt mijn man al na enige dagen pijn, vooral bij het eten en als hij tegen de tand zachtjes tikt. Nu denkt hij dat er dan misschien toch een wortelkanaalbehandeling moet laten doen. MAAR: omdat het een nieuwe tandarts is voor ons weten we niet in hoeverre de tandarts eigenljk wel te vertrouwen is? Is hij niet gewoon uit op meer geld?

Het punt is dat we niet voor de tandarts zijn verzekerd. We hebben in principe beiden een sterk gebit, nooit gaatjes en zo. Deze oude vulling kwestie is gewoon een kwestie van onderhoud na jaren. Dus alles wat er gebeurt bij de tandarts moeten we ZELF betalen. Met een nettoinkomen van 1500 euro per maand waar we met zijn 4-en (2 kids) rond moeten komen is de wortelkanaalbehandeling van 500 euro een behoorlijke aanslag, dat snappen jullie.

Wat te doen? Hoe weet je welke tandarts goed en eerlijk is? Ik heb gezien dat er een KRT lijst is waar tandartsen zich bij kunnen aansluiten dat zou een garantie moeten geven maar is feitelijk een papieren verhaaltje waar ik niet al teveel waarde aan hecht?

Moet mijn man naar een andere tandarts voor een 2nd opnion? Kost ook alweer geld?

iemand ervaring hiermee?

We wonen in Rotterdam zuid dus wie een heel eerlijke betrouwbare tandarts weet daar: laat het ons weten!

Bedankt!
Spiegeltje

Allereerst: probeert u er voor te zorgen dat u in beginsel altijd dezelfde tandarts heeft, ook in een groepspraktijk. U heeft daar recht op. Dat geeft vaak ook meer vertrouwen. Ook is het zo dat in de tandheelkunde vaak niet één of enig juiste aanpak geldt en verschillende meningen van verschillende tandartsen kunnen u onnodig in verwarring brengen. Als de vaste tandarts eens niet beschikbaar is, kan de afspraak eventueel worden verzet. Uiteraard is het wel handig dat u bij spoedgevallen eventueel ook bij een andere tandarts terecht kunt.

Wat te doen? Hoe weet je welke tandarts goed en eerlijk is? Ik heb gezien dat er een KRT lijst is waar tandartsen zich bij kunnen aansluiten dat zou een garantie moeten geven maar is feitelijk een papieren verhaaltje waar ik niet al teveel waarde aan hecht?

In principe kunt u er rustig van uit gaan dat een tandarts niet op uw geld uit is maar u de beste behandeling wil geven. De ene tandarts zal - in deze situatie - eerder voor afwachten kiezen dan de andere, maar dat heeft weinig met geldzucht te maken. Het KRT is geen garantie dat u een goede en eerlijke tandarts treft, daar zegt deze kwalificatie helemaal niks over. Het is mijns inziens wel een pré als de tandarts daar in staat.
di, 12/21/2010 - 11:41 Permalink