Hallo,
De situatie is het volgende. Ik had altijd een mooi gebit waar ik ook trots op was en regelmatig zelfs een complimentje over kreeg. Toen ik 16 was kreeg ik een ongelukje waardoor ik 4 voortanden ben verloren. Na een aantal jaren met een brug en een half jaar met een loszittend plaatje gelopen te hebben, heb ik inmiddels vier implantaten met kronen.
Met het eindresultaat van de hele behandeling ben ik echter niet tevreden. Mijn tandvlees sluit zich niet mooi om de kronen waardoor ik een aantal open ruimtes heb, die ik moet reinigen met interdentale borsteltjes (voor 1 ruimte heb ik zelfs het grootst mogelijke borsteltje, voor de andere 2 een maatje kleiner). Als ik lach zie je dus wat zwarte driehoekjes op de plek waar normaal tandvlees hoort te zitten, of lijkt het alsof ik etensresten op mijn tanden heb.
Ook heb ik het idee dat mijn tanden geler zijn dan dat ze voor het hele gebeuren waren. Volgens de tandarts kan dit komen door de zuren die tijdens de behandeling gebruikt zijn en het spoelmiddel dat ik lang heb moeten gebruiken. Van bleken wil hij echter niets weten, hij is fervent tegenstander van bleken, dus hier heb ik nooit een duidelijk objectief gesprek met hem over kunnen voeren.
Kan iemand mij vertellen wat voor mij de beste mogelijkheid is om weer een mooi gebit te krijgen? Ik moet er tenslotte toch nog vele jaren mee doen (ik ben nu 21). Kan bleken überhaupt nog wel, aangezien ik ook kronen heb? Of zou ik facing over de kronen heen kunnen laten zetten? En zou met facings ook die interdentale ruimtes opgevuld kunnen worden? Kan ik dan het beste naar een andere tandarts, of naar een cosmetisch centrum? En waar moet ik op letten bij de keuze van een cosmetisch centrum, welke is geschikt (ik woon in omgeving Arnhem)? Ook ben ik benieuwd wat de totale kosten voor een dergelijke behandeling zouden zijn en of dit in geval van psychische schade verzekerd kan worden, of anders een gunstige betaalregeling mogelijk is.
Ik hoop heel erg dat iemand mij wat tips of informatie kan geven!
Groeten,
Durnstic
De situatie is het volgende. Ik had altijd een mooi gebit waar ik ook trots op was en regelmatig zelfs een complimentje over kreeg. Toen ik 16 was kreeg ik een ongelukje waardoor ik 4 voortanden ben verloren. Na een aantal jaren met een brug en een half jaar met een loszittend plaatje gelopen te hebben, heb ik inmiddels vier implantaten met kronen.
Met het eindresultaat van de hele behandeling ben ik echter niet tevreden. Mijn tandvlees sluit zich niet mooi om de kronen waardoor ik een aantal open ruimtes heb, die ik moet reinigen met interdentale borsteltjes (voor 1 ruimte heb ik zelfs het grootst mogelijke borsteltje, voor de andere 2 een maatje kleiner). Als ik lach zie je dus wat zwarte driehoekjes op de plek waar normaal tandvlees hoort te zitten, of lijkt het alsof ik etensresten op mijn tanden heb.
Ook heb ik het idee dat mijn tanden geler zijn dan dat ze voor het hele gebeuren waren. Volgens de tandarts kan dit komen door de zuren die tijdens de behandeling gebruikt zijn en het spoelmiddel dat ik lang heb moeten gebruiken. Van bleken wil hij echter niets weten, hij is fervent tegenstander van bleken, dus hier heb ik nooit een duidelijk objectief gesprek met hem over kunnen voeren.
Kan iemand mij vertellen wat voor mij de beste mogelijkheid is om weer een mooi gebit te krijgen? Ik moet er tenslotte toch nog vele jaren mee doen (ik ben nu 21). Kan bleken überhaupt nog wel, aangezien ik ook kronen heb? Of zou ik facing over de kronen heen kunnen laten zetten? En zou met facings ook die interdentale ruimtes opgevuld kunnen worden? Kan ik dan het beste naar een andere tandarts, of naar een cosmetisch centrum? En waar moet ik op letten bij de keuze van een cosmetisch centrum, welke is geschikt (ik woon in omgeving Arnhem)? Ook ben ik benieuwd wat de totale kosten voor een dergelijke behandeling zouden zijn en of dit in geval van psychische schade verzekerd kan worden, of anders een gunstige betaalregeling mogelijk is.
Ik hoop heel erg dat iemand mij wat tips of informatie kan geven!
Groeten,
Durnstic
Re: Niet tevreden over cosmetische eindresultaat behandeling
Verlies van interdentale papil( zo heet dat ) is erg moeilijk te herstellen.
Bij het implanteren moet de implantoloog rekening houden met de afstand van de implantaten onderling. Geadviseerd wordt een afstand van meer dan 3 mm, tot zelfs 5 mm. Tijdelijke voorzieningen tijdens de prothetische fase hebben ten doel om de weke delen de tijd te geven te herstellen en hun uiteindelijke vorm in te nemen. Direct na de tweedefase-operatie( vrijleggen van de implantaten) is nog onduidelijk hoe de uiteindelijke verhoudingen zullen zijn. Zo blijkt bijvoorbeeld dat na de tweedefase-operatie 1 mm cervicale recessie rond een implantaatgedragen kroon mag worden verwacht.( terugtrekken van tandvlees)
Voor herstel (maturatie) van deze peri-implantaire weefsels wordt drie à vier maanden uitgetrokken. Bovendien kan de vorm van de weke delen gedurende die periode met een tijdelijke voorziening in beperkte mate worden gestuurd en daarmee verbeterd. Dit kan onder andere met behulp van een tijdelijke kunststofvoorziening( "noodkronen") die in de loop van de behandeling wordt aangepast.
De definitieve voorziening wordt pas gemaakt als de positie en vorm van de weke delen zich hebben gestabiliseerd. Het gebruik van tijdelijke voorzieningen voorkomt dat dat patiënt en behandelaar geconfronteerd worden met een boven de tandvleesrand zichtbare kroonrand die na verloop van tijd ontstaat. Enig geduld is op zijn plaats; tijdelijke voorzieningen worden minstens drie tot vier maanden in situ gelaten. De tijdelijke voorziening kan dan als functioneel (occlusie en articulatie) en esthetisch (vormgeving) voorbeeld voor de definitieve voorziening dienen.
Het ontbreken van interdentale papillen veroorzaakt donkere onesthetische driehoeken, die eigenlijk alleen te maskeren zijn door de kroonvorm aan te passen.
Er komt heel veel bij kijken om tot een esthetisch goed resultaat te komen.
Wij rekenen altijd op plm. 8-10 maanden vooraleer een patient echt afbehandeld is. Soms nog langer.
Misschien dat Jan Willem Vaartjes als implantoloog zijn ervaringen hierover nog met ons wilt delen.
Misschien kun je een foto plaatsen?