tandvleesontsteking en mondspoeling

Author:
nanonoko
Posted:
ma, 01/10/2011 - 00:07
Ik heb last van een tandvleesontsteking, en wil graag een mondspoeling aanschaffen om samen met flossen en goed poetsen dit probleem aan te pakken. Nu ben ik op dit gebied echter een zeer grote leek, zijn er bepaalde soorten mondspoelingen? Zo ja welk(e) soort en/of merk zou ik het beste kunnen gebruiken?

Dank bij voorbaat
Stokertje

Met mondspoelmiddelen ben ik meestal terughoudend, poetsen en flossen (of bij voorkeur stoken) moeten voldoende zijn om tandvleesontsteking (mits het gaat om eenvoudige ontsteking, gingivitis) te verhelpen. Een middel als listerine is slechts een aanvulling, en zeker geen vervanging. Wanneer het gaat om een uitgebreidere vorm van ontsteking (parodontitis) is er uitgebreidere zorg van een professional nodig. Weet u hoe de huidige situatie van uw tandvlees is?
ma, 01/10/2011 - 00:28 Permalink
nanonoko

Ik heb in het verleden nog nooit last gehad van enige tandvleesontsteking, af en toe wel eens een aftje maar dat was het. Nu heb ik sinds donderdag last van rood, gezwollen en gevoelig tandvlees dat makkelijk bloedde. Dit heeft zich sindsdien alleen maar verspreid en is gepaard gegaan met koorts, hoofdpijn een zeer pijnlijke keel en opgezwollen klieren. Daarnaast heb ik aften op mijn onderlip zelf gekregen, eveneens iets wat ik tot hiertoe nog nooit gehad heb. (of al deze zaken enig oorzakelijk verband met de tandvleeskwestie houden weet ik niet het is echter wel op ongeveer het zelfde moment begonnen.) Daarop ben ik vandaag naar een dokter van wacht gestapt en deze heeft mij ibuprofen en zitromax 500mg voorgeschreven (een breedspectrum antibioticakuur van 3 dagen).

Ik ben een beetje op mijn honger blijven zitten qua informatie bij de dokter van wacht, het was er ook zeer druk, en ga morgen ook eens telefonisch contact opnemen met mijn huisdokter en tandarts voor verdere raad maar dacht dat het geen kwaad kon om al eens poolshoogte te nemen hier!
ma, 01/10/2011 - 00:40 Permalink
Stokertje

@nanonoko: ANUG is een acute vorm van tandvleesontsteking, vaak veroorzaakt door lage weerstand en/of stress bijvoorbeeld. Gaat vaak gepaard met hevig bloedend gezwollen en pijnlijk tandvlees. Het is niet gezegd dat dit bij u daadwerkelijk aan de hand is, maar zoals Lieneke zegt, wel verstandig om hiervoor langs te gaan bij tandarts/mondhygiënist.
ma, 01/10/2011 - 13:43 Permalink