pijn na plaatsing noodkroon

Author:
Cezan
Posted:
za, 01/15/2011 - 11:26
Maandag is er een kroonpreparatie gedaan op een kies, waar een stukje vanaf was gebroken en aangezien deze al zwaar gevuld was, is besloten tot een kroon. De kies was daarvoor geheel pijnvrij .
De tandarts deed de preparatie, waarna de assistente een noodkroon plaatste en vastzette met cement.
Donderdagavond begon ik pijn te voelen en nadat dit vrijdag weer wat verdween, is het nu weer in alle hevigheid teruggekomen.
Paracetamol helpt wel, maar dit neemt uiteraard de oorzaak niet weg.
De noodkroon is niet te hoog en ook zou ik er wel mee kunnen kauwen, wat ik wel zoveel mogelijk vermijd omdat dit gebied pijnlijk is.
M.a.w. het is geen drukpijn en geen kloppende pijn. Warm en koud hebben geen invloed.
Het voelt eerder als een irritatiepijn.
De pijn lijkt vanuit het tandvlees te komen. Aan de voorkant is ook wat cement te zien aan de rand van het tandvlees.
Het tandvlees ziet niet extreem rood, maar is wel supergevoelig.
Kan het zijn dat de noodkroon of het cement ergens tegenaan drukt?
Uiteraard zal ik maandag bellen, maar misschien kan iemand reageren wat dit zou kunnen zijn?

Groeten, Cezan
Romy32

De pijn lijkt vanuit het tandvlees te komen.

Dat is ook goed mogelijk.
Door het slijpen kan je tandvlees een beetje beschadigd zijn.
Ook wordt er bij de preparatie meestal een draadje (retractiedraad) rond de tand of kies gelegd, waardoor het tandvlees een beetje opzij wordt geduwd. Hierdoor kan het afdrukmateriaal overal goed bijkomen, waardoor de kroon straks goed past.

Je tandvlees heeft dus best het één en ander te verduren gehad, tijdens de preparatie. Vandaar waarschijnlijk de gevoeligheid.
za, 01/15/2011 - 12:06 Permalink