Bang voor tandartskosten

Author:
herminia
Posted:
zo, 02/06/2011 - 21:34
Ik ben al ongeveer 11 jaar niet bij de tandarts geweest maar merk dat m'n gebit slechter wordt. Heb 1 kies die is afgebroken (alleen de wortel zit er nog in) en de andere gaat dezelfde kant op. Verder heb ik denk ik ook wat ontstekingen in m'n mond. Heb ook aardig wat tandplak en gaatjes.
Nou durf ik niet naar tandarts te gaan omdat ik bang ben dat het me veel geld gaat kosten. Heb een basis verzekering met een basis tandartsvergoeding (250,-). Ik heb het zelf niet zo erg breed en ben bang dat ik straks heel veel moet bijbetalen.
Is het mogelijk om bij een tandarts in termijnen te betalen?

Wie kan mij advies geven over wat ik het beste kan doen en wat er allemaal mogelijk is (en wat het me kan gaan kosten)?
Spiegeltje

Hoi Herminia,

Allereest welkom op het forum!

Betalen in termijnen is niet gebruikelijk bij de tandarts, alhoewel je er altijd over kunt beginnen natuurlijk. Als sprake is van een redelijk uitgebreid behandelplan is het vaak wel mogelijk de behandelingen in de tijd te spreiden, soms zelf over een jaar of langer. Dan kan worden begonnen met wat het meeste nodig is. Zo spreidt je ook de kosten.

Als je een tandarts hebt gevonden zal deze eerst de diagnose stellen en behandelopties met u bespreken. U kunt, als u wilt, een schriftelijke begroting krijgen van de kosten en een behandelplan. De kosten van dit eerste consult, inclusief de nodige foto's valt hoogstwaarschijnlijk wel binnen de vergoeding van uw verzekering en dan zijn er ook nog, later, een paar behandelingen mogelijk. Kroon- en brugwerk is kostbaarder (uw verzekering is zeker niet toereikend), maak vaak is ook veel mogelijk met modern vulmateriaal (composiet). Dat is aanzienlijk goedkoper.

Verder valt er niet veel over te zeggen vanaf het forum wat er moet gebeuren, daar zal toch even de tandarts naar moeten kijken.

Succes!
zo, 02/06/2011 - 21:46 Permalink
twilitekid

Dat is weer eens wat anders. Niet bang voor de tandarts, maar bang voor de rekening :P

Wat je denk ik het allerbeste kunt doen is gewoon eens langs gaan voor een consult. Dat is niet zo duur, en de tandarts kan dan de situatie beoordelen en je vertellen wat de opties zijn en wat die ongeveer gaan kosten. Vanaf het internet is dat inderdaad vrij lastig te zeggen :P
ma, 02/07/2011 - 23:16 Permalink