ik ben annette 18 jaar. Ik ben best wel laat begonnen met de beugel en ik heb er eentje net 2 dagen ongeveer. Alleen ik heb best wel veel pijn ik heb namelijk een actvitator( ook wel blokbeugel genoemd) ik moet hem dag en nacht dragen maar het doet zo zeer ik heb soms de neiging om die beugel uit te doen, maar dat kan ik niet want, anders gaan mijn tanden niet mooi staan. Ik dacht na een dag dat de pijn niet meer zo erg was , is het ook niet maar dat pijnelijke drukkerige gevoel op mijn tanden doen wel zeer. Wanneer doet het niet meer zeer en zal ik er wel aan wennen?? ik wil hem echt uit doen maar dat kan ik niet maken. Als ik slaap en ik wordt wakker heb ik ook zo,n drukkerige gevoel waarschijnelijk omdat ik op me handen heb geleund in mijn slaap maar het best wel een beetje pijn. :cry:
Re: is dit normaal?
Allereerst welkom op het forum hier.
Ik ben Saskia, 20 jaar(ben dus nog later als jou begonnen), en sinds een aantal weken ook gestart met een orthodontie behandeling.
Draag, net als jij, ook een activator/blokbeugel(met buitenbeugel voor de nacht) en zit nog steeds in de begin/gewenningsfase.
Je kunt mijn verhaal/uitleg lezen op: Activator (blokbeugel) ervaringen?
http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=20137
Moet zeggen we hebben wel zo'n beetje de lastigste soort beugel denk ik, die activator :cry:
Herken geloof alles in je verhaal wel beste Annette.
Als antwoorden kan ik alvast geven:
Bij mij deed het ook best pijn in het begin, bleek dat de pasvorm niet helemaal goed was.
Beugel hebben ze iets bijgeslepen, en direct voelde ik al het verschil!!
weet je zeker dat de pijn is de druk op je tanden!!?
Dacht ik eerst ook, maar bleek toch meer het tandvlees te zijn.
De beugel mag geen pijn doen bij je tandvlees, dat je het in je kaken en tanden heel goed voelt(maar geen pijn!) is normaal in het begin, dat gaat na een tijdje weg als je er aan gewend bent.
Verder begrijp ik dat je de activator nu 2 dagen hebt, en wel al constant hebt kunnen inhouden!?
Wauw!!! dat is echt super knap van je hoor, dan heb je echt doorzettingsvermogen.
Als het ECHT pijn doet, zou ik toch zeggen gun jezelf ook even wat rust!
(even een uurtje uitdoen tussendoor bijv.) en neem zo snel mogelijk even contact op met je orthodontist.
Gewoon even bellen dan. Is het toch vol te houden en inmiddels meer "irritant" als pijn, dan zeker volhouden en inhouden!!
ik deed dat niet(daarom vind ik jou prestatie super knap, en moet je al erg trots op zijn) en daarom zit ik nu nog te sukkelen zeg maar met aan mijn uren te komen die ik zou moeten dragen.
Je mag me ook altijd even een persoonlijk berichtje sturen als je specifieke vragen hebt enzo.
Groetjes en geloof me je bent al super goed bezig :smt001 , je mag trots op jezelf zijn beste Annette
Saskia