Ik heb een aanbod gekregen om mee te doen aan een onderzoek naar de invloed van kauwgom op plaque en tandvleesbloeding. Voor de start van het onderzoek worden er enkele metingen gedaan en krijg ik een volledige gebitsreiniging. Daarbij wordt alle plaque en tandsteen verwijderd. Het onderzoek houdt in dat ik gedurende drie weken alleen mijn bovenkaak poets met een gewoon merk tandpasta. Mijn onderkaak poets ik dan dus niet en flossen/tandenstokers e.d. zijn verboden. Verder kauw ik vijf maal per dag gedurende tien minuten door het onderzoek verstrekte kauwgom. Het onderzoek is goedgekeurd door de Medisch Ethische Commissie van de universiteit die het onderzoek uitvoert en deelname levert volgens hen geen risico's op.
De vergoeding is natuurlijk leuk, maar als ik vervolgens naar de mondhygiënist moet dan schiet dat ook niet op. Is het schadelijk om de onderkaak drie weken niet te poetsen? De onderzoekers beweren dat er geen (blijvende) schade ontstaat en dat een eventuele ontsteking vanzelf wegtrekt wanneer ik na het onderzoek weer volledig ga poetsen. Al met al, is het veilig en verantwoord om mee te doen of kan ik dit beter niet doen?
De vergoeding is natuurlijk leuk, maar als ik vervolgens naar de mondhygiënist moet dan schiet dat ook niet op. Is het schadelijk om de onderkaak drie weken niet te poetsen? De onderzoekers beweren dat er geen (blijvende) schade ontstaat en dat een eventuele ontsteking vanzelf wegtrekt wanneer ik na het onderzoek weer volledig ga poetsen. Al met al, is het veilig en verantwoord om mee te doen of kan ik dit beter niet doen?
Re: Meedoen aan onderzoek: verstandig?
- niets, alleen basisbestanddelen van kouwgom (controlegroep)
- xylitol
- malititol
Hoeveel schade er precies na 3 wk kan ontstaan, weet ik niet. Misschien kan iemand anders hier je wat meer vertellen.
Overigens: het is mijns inziens totaal nutteloos onderzoek, is waarschijnlijk gesponsord door weer een fabrikant die ergens een artikeltje wil hebben gepubliceerd met een hoog blabla gehalte over de gunstige werking van kauwgom om plak tegen te gaan.