Kleur facing anders dan de overige tanden

Author:
DianaN
Posted:
vr, 03/25/2011 - 10:14
Hallo,

Sinds enige dagen heb ik een facing op mijn voortand. De kleur van deze facing is echter ligter dan de kleur van de andere tanden. Mijn vraag is of na het plaatsen van de facing de kleur nog kan worden aangepast?
Alvast bedankt!

Groeten Diana
Spiegeltje

Nee, alsl sprake is van een indirecte facing, gemaakt door een lab, kan dat niet. Hele kleine kleurverschillen zijn overigens lastig te voorkomen, het hangt ook van de lichtbron af. Ook de "doorzichtigheid" kan een rol spelen. Als het storend is en op enige afstand opvalt (ook voor anderen) moet de facing m.i. op kosten van de tandarts worden overgemaakt, zeker als u de hoofdprijs heeft betaald.

Bij composietfacings (bestaande uit een laagje composietmateriaal dat in de stoel is aangebracht op de tand) kan dit zonder schade voor de tand worden verwijderd en opnieuw gedaan worden, hopelijk met een betere kleur.
vr, 03/25/2011 - 11:19 Permalink
robinson

Kleur van de facing kan nog enigszins aangepast worden door het gebruik van "gekleurde" bevestigingscementen.
Met een zog. "try-in paste" kun je bekijken wat het uiteindelijke effect is wanneer je desbetreffende cement gebruikt.
Indien het resultaat naar wens is kan dan deze cement gebruikt worden om de facing def. vast te zetten.Wanneer de facing vastzit krijg je deze er alleen maar af dmv. beslijpen.
Ik zou in 1e instantie proberen met bleken.
Ik heb persoonlijk goede ervaringen met Opalescense Boost.
vr, 03/25/2011 - 13:38 Permalink