Ik heb het laatste jaar veel cola gedronken en daar zie ik nu de gevolgen van. Mijn tanden zijn doorzichtiger geworden en op mijn voortanden, voornamelijk onder, zitten slijtage plekken. Het lijkt net over er kleine stukjes af zijn. Ik maak mij dan ook ernstige zorgen, omdat ik denk dat mijn tanden op dit moment extra kwetsbaar zijn. Daardoor gebruik ik nu sensodyne proglazuur om mijn glazuurlaag te verharden. Ik vroeg mij af of er ook behandelingen bij de tandarts bekend zijn om weer een nieuwe glazuur- of beschermlaag aan te brengen? Loop ik nu extra risico op meer slijtage? Kortom kan ik op dit moment iets doen om te voorkomen dat ik straks helemaal geen gebit meer over heb? De eet adviezen heb ik op internet al gezien, dus het gaat echt om behandelingen bij de tandarts. Inmiddels ben ik wel direct gestopt met het drinken van cola en drink nu alleen nog maar water en koffie. Wie kan mij goed advies geven?
Re: Tanderosie
Waarom wil je alleen weten wat het eventueel gaat kosten om je voortanden te doen? Waarschijnlijk is je hele gebit aangetast door de tanderosie en niet alleen de voortanden. Wel kan het zo zijn dat het verstandig is om eerst je voortanden te doen en volgend jaar bijvoorbeeld de rest om de kosten te spreiden. Overleg het met je tandarts en doe wat aan de oorzaak van je tanderosie :wink:
In extremere situaties bent u pas aangewezen op kronen en/of facings. Dat wordt dan een heel dure grap (500-600 euro of meer per element) maar wellicht dat het zover nog niet is.
In welk stadium u zit kan ik niet beoordelen, dat laat ik eventueel aan anderen over. Overigens zit de meeste schade vaak aan de binnenkant van de tanden en is dus niet te zien op de foto.