Verband wortelpuntontsteking en sinus + apexresectie

Author:
IndieRock
Posted:
za, 04/16/2011 - 13:00
Hallo,

Eerst en vooral; ik ben nieuw hier, maar heb wel al enkele keren meegelezen. Ik vond niet direct een antwoord op mijn vraag op het forum, daarom heb ik een nieuw topic opgericht. Indien er al een soortgelijk topic zou bestaan mag er gerust een slotje op :)

Dus... Ik sukkel al van kleinsaf aan een beetje met mijn gebit. Bij mij zijn de 22 en 24 (denk ik...) al 's een keer ontzenuwd.
Nu heb ik echter al een lange tijd last van bultjes op mijn tandvlees. Ik had er echter geen pijn van, en mijn tandarts zei er ook niets over. Maar na wat research op internet bleken dit fistels te zijn.
Eergisteren ben ik bij een andere tandarts gegaan. Hier is me heel wat duidelijk geworden. Hij heeft een foto genomen en daaruit bleek dat ik met 2 ontstekingen zit, die met een apexresectie zouden moeten verwijderd worden.
De ontstekingen zijn wellicht gekomen doordat mijn vorige tandarts mijn wortelkanalen te ver heeft gevuld, waardoor deze zijn beginnen overlopen. En het viel hem ook op dat de zenuw van een tussenliggende tand ook dood was, misschien doordat mijn orthodontist ooit te snel had willen werken. Ik kon hier alles behalve mee lachen...

Nu heb ik 2 vragen voor jullie:

- Is een apexresectie nu echt zo pijnlijk? Wat moet ik juist verwachten?

- Is er soms een verband tussen een sinusontsteking en een wortelpuntontsteking?
Ik heb de laatste tijd last bij mijn kaaksinus, vooral als ik voorover buig of loop. Ik ben wel ernstig verkouden geweest, maar heb hier nu niet zoveel last meer van. Daarom vroeg ik me af of een wortelpuntontsteking zich soms kan uitbreiden tot de sinus.

Alvast bedankt,
Anneleen
Lieneke

Ten eerste: Het doorpersen van vulmateriaal door het kanaal zou niet goed zijn, volgens die tandarts. Dit staat echter behoorlijk ter discussie. Er zijn zelfs landen waar het moet doorgeperst worden. Volgens een recente nascholing van een van de tandartsen waarmee ik werk, zou het niet moeten uitmaken.
Of een apexresectie pijnlijk is, zou ik je niet kunnen vertellen. Ik heb hier geen ervaring mee. Hopelijk krijg je nog een passend antwoord op. Het lijkt mij niet prettig, maar het lijkt me nu ook niet direct super veel pijn doen.
Bij sinusitis drukt het vocht in de holtes bovenop je wortels. Dat ligt vrij dicht bij elkaar in de buurt. De ontsteking van een wortelpuntontsteking kan zich verspreiden. Ik ken daar wel wat spannende foto's van, maar dat zijn zeldzame gevallen...maar hoe en wat precies, dat mag een tandarts (of misschien iemand anders die dat toevallig weet) je vertellen.
za, 04/16/2011 - 13:12 Permalink
Paramedic

Is een apexresectie nu echt zo pijnlijk? Wat moet ik juist verwachten?

Hoi, Nee, wordt verdoofd met een paar prikjes en als er goed verdoofd is heb je geen pijn.
Is er soms een verband tussen een sinusontsteking en een wortelpuntontsteking?

Soms wel. een klein percentage ontstekingen vd sinus maxlillaris (antrum),
is van dentale oorsprong.
zo, 04/17/2011 - 17:06 Permalink