Pijn na plaatsen diepe vulling

Author:
robertvh
Posted:
vr, 04/22/2011 - 13:53
Afgelopen maandag heeft de tandarts een (diepe) vulling geplaatst in m'n achterste kies. Van tevoren had hij het vermoeden dat het misschien wel op een wortelkanaalbehandeling zou uitlopen, maar na het boren zei hij dat het er toch nog goed genoeg uitzag om gewoon te vullen. (Hij zei tegen z'n assistentie iets over 'geen exponatie' nadat hij met zo'n kwastje bezig was geweest).

Na afloop zei hij dat ik vanwege de diepte van de vulling wel last zou kunnen krijgen van koud/warm. Ik had 's middags nog wel wat pijn maar aan het eind van de middag was het weggetrokken.

Sinds woensdag heb ik een zeurende pijn in deze tand, die op zich vrij goed met ibuprofen te onderdrukken valt. Heb wel het idee dat het vandaag iets erger geworden is. Het maakt echter niet uit of ik op de tand druk, en warm en koud maakt ook niets uit.. Ik heb wel gelezen dat het zou kunnen komen doordat er een witte vulling geplaatst is, maar zou dat dan na 4 dagen niet minder moeten worden?

Normaal zou ik m'n tandarts even bellen, maar ivm Goede vrijdag is de praktijk gesloten.
Kan deze pijn normaal zijn na het plaatsen van zo'n diepe vulling, of ga ik toch op een wortelkanaalbehandeling af...?
Bouwe

Hallo Robert, een witte vulling (composiet) kan zeker wel langer dan vier dagen napijn geven. Vorig jaar had ik een gevulde kies waarbij het een vijf weken duurde.... Het verrotte is dat de witte vulling aan krimp onderhevig is, en zeker bij een diepe vulling kan je dat merken. Als ik het verhaal zo lees heb je, nadat de pijn in eerste instantie weg was, ook weer gegeten aan de kant waar gevuld is. Denk dat je het gewoon wat teveel hebt belast en de vulling aan het werken is. De Tandarts geeft mij altijd het advies om in zo'n situatie de kant waar gevuld is even te ontzien. Check ook even of je vulling te hoog is, dat merk je wel als je dichtbijt. En volgende week gewoon even bellen naar de ta, vind hij helemaal niet erg. Ben vorige week drie keer teruggeweest bij mijn ta om een te hoge vulling bij te slijpen. :lol:

Groet,

ervaringsdeskundige
vr, 04/22/2011 - 14:42 Permalink