kies afgebroken, en nu, plaatje verder of...

Author:
avent
Posted:
zo, 05/22/2011 - 13:38
Eigenlijk een aantal vragen tegelijkertijd.
Ik heb een soort van tandartsangst. Even niet goed uit te leggen. Ik heb en plaatje met 6 tanden/kiezen. Doordat het plaatje al een langere tijd niet goed past (kan hem zo uitwippen), zijn eigenlijk álle binnen en buitenkanten van de overige tanden en kiezen aagetast/afgesleten. Overal bruine plekken. Sommige worden al rap groter. Onlangs is me een kies deels afgebroken. Niet veel later de hele kies. Het probleem en mijn angst... hoe kan die er ooit nog uitgehaald worden.
aan de voor/tussenzijde (dat wat tegen de hoektand ervoor aanzit) is helemaal weg, kijk ik op tandvlees. De achter/tand zijde, daar staat rondom alleen nog een stukje van zo'n 2/3 mm hoog. Tussen dat rondje kijk ik nog net niet op het tandvlees.

Ik zit er, samen met de tandarts, heel hard over te denken om over te stappen op een kunstgebit. Plaatje kan niet meer uitgebreid worden aangezien de achterste kies problemen geeft. Hier heb ik een wkb aan gehad, diverse keren. Maar soms komt er weer een ontsteking de kop op steken. Wordt schoongemaakt, maar kan niet dichtgemaakt worden door dit probleem. Vandaar dat de tandarts aangaf dat verwijderen eigenlijk dan de enigste optie is. Máár... dan is een plaatje niet meer mogelijk, want dan is er geen houvast meer. En aangezien ik, om bepaalde redenen, helaas de tandarts nog wel eens af moet bellen, is een kunstgebit niet zo'n gek idee. Nadat ik onze kinderen heb gekregen is mijn gebit echt in sneltreinvaart achteruit gegaan. Misschien een familie kwestie?

Vandaar tevens mijn vraag hoe het zit met de overgang van een plaatje naar een kunstgebit (boven). Hoe zit dat met de pijn, hoe zit dat met het eten, en bovenal... hoe gaat dat met die afgebroken kies?
Romy32

Het probleem en mijn angst... hoe kan die er ooit nog uitgehaald worden.

Kan wel hoor!
Dat gebeurt met een hevel:
http://www.tandarts.nl/images/verstandskies/extractiehevel.gif
Het restant van de kies wordt daarmee losgewrikt, en er daarna 'uitgewipt'. Ik heb inmiddels al heel wat afgebroken kiezen voorbij zien komen, en er is er nog nooit eentje blijven zitten.

Succes.
ma, 05/23/2011 - 22:13 Permalink