Keuze tussen kroon of kies laten trekken

Author:
Hans69
Posted:
zo, 05/29/2011 - 23:24
Mijn kies rechtsonder achteraan is een tijd geleden gevuld maar er breken nu steeds kleine stukjes kies af. Hervullen is geen optie omdat er te weinig kies over is. Dan zijn er twee opties:
1-kroon plaatsen
2-kies trekken

Kan iemand mij vertellen wat de voordelen en nadelen van beide keuzes zijn?
Volgens mij is laten trekken een stuk goedkoper. Ik heb wel een aanvullende verzekering, maar die vergoed tot 500 euro per jaar. Wat is verstandig om te doen?
Spiegeltje

De tandarts had die voor en nadelen eigenlijk aan moeten geven! Samen met de tandarts kan dan door u een zo goed mogelijke keuze worden gemaakt. Ook de staat van de rest van het gebit, conditie tandvlees, mondhygiene e.d. speelt m.i. een rol bij de vraag wat in uw geval het beste is. En wat u op langere termijn van uw gebit verwacht.

In het algemeen is en blijft een volledig gebit meestal toch wel de voorkeur hebben, maar niet tegen elke prijs. Voor de kauwfunctie is een 'achterste' kies bijvoorbeeld niet nodig. Als nadeel wordt wel gegeven dat na extractie de tegenoverliggende kies, in de andere kaak, na verloop van jaren kan uitgroeien en op den duur problemen kan geven. Die moet dan soms ook worden getrokken.

Een kroon kost meer dan 500 euro, heeft ook niet het eeuwige leven. Trekken kost een paar tientjes. Ik ga er dan vanuit dat een goedkopere composietrestauratie echt niet meer mogelijk is. Op dat gebied kan echter al heel veel, een kroon is steeds minder vaak nodig. Maar dat is weer een ander onderwerp.

N.B. Als het om de verstandskies gaat kun je wel stellen dat die het beste getrokken kan worden.
ma, 05/30/2011 - 20:38 Permalink