Ik heb gehoord dat het laseren van tandvlees ook een optie is i.p.v. een pijnlijke flapoperatie.
Waar kan ik in de omgeving van Rotterdam terecht hiervoor en is het een betrouwbare methode?
Waar kan ik in de omgeving van Rotterdam terecht hiervoor en is het een betrouwbare methode?
Re: laseren van tandvlees ipv flapoperatie
Ik heb geen ervaring met laseren van tandvlees maar wel met laseren van het kaakbot.
Na een apex bleef ik een zwarting houden op de foto's van mijn kaakbot.
Volgens mijn tandarts een teken dat het "gat" nog niet was dichtgegroeid.
Na 2 maanden was dit nog steeds hetzelfde, ik heb toen via de fysiotherapeut er een laser op laten zetten om het kaakbot sneller te laten genezen en waarlijk na 3 weken behandeling foto's gemaakt en toe was het dicht.
Groet
Rob
Naar wat ik begrepen heb is het resultaat met alleen laser ook niet beter. dus: goede aanvulling.
Wellicht kan de doorslag geven dat de laser voor de patient minder belastend schijnt te zijn. Het is geen wondermiddel maar, zo lijkt het, ook niet iets waar je met een grote boog omgeen moet lopen. Ik meen dat (forum)tandarts Dirickx nogal een voorstander was van de laser voor behandeling van pockets
Je moet de gesloten curretage en de open curretage (flap) niet door elkaar halen.
Bij gesloten curretage is de genezingskans met aangroei van bot zo een 30 procent hoger. Voor kleine pockets is er weinig verschil voor diepe pockets is het laser voordeel extreem groter.
Bij open curretage biedt de laser ook een groter voordeel . De kiemreductie benaderd de steriliteitsnorm. Tandvleeslappen en bot kunnen beter granulatie arm tot granulatieloos gemaakt dan een scaler. Bovendien wordt het bot tot 1,2 mm diep volledig kiemvrij gemaakt wat met een scaler niet kan.
Bij het gebruik van een weke weefsel laser een diode of een nedodynium laser, deze verwijderen geen tandsteen wel de kiemen en het ontstekingsweefsel. Daarnaast verwijderen zij de organische matrix in het tandsteen zodat dit laatste nadien sneller verwijderbaar is met scaler of ultra soon met een minder pijnlijke behandeling tot gevolg.
De erbium laser is in staat om een volledige parodontale behandeling uit te voeren. Deze verwijderd zowel de kiemen als het ontstekingsweefsel, Echter als het tandsteen weg is en men blijft laseren keert de laser zich naar het wortelbot. Een erbiumlaser moet dan ook een detectiesysteem hebben dat de laser stopt wanneer er geen tandsteen meer is.
De collaterale schade die laser veroorzaakt is nagenoeg nul in vergelijking met de schade door een scaler veroorzaakt.
Een ander pluspunt is dat het epitheel op de kop van de gingiva kan weggenomen worden. hierdoor wordt epitheelgroei geremd, daardoor is er meer tijd voor het bot om aan te groeien.
Via biostimulatie, die een scaler niet heeft, wordt de groei van herstellende cellen en componenten gestimuleerd. Dit gebeurt o.a. door de stimulatie van atp vorming (energie) in de aanwezige cellen. Dit laatste is de grote meerwaarde.
Laser kan een flapoperatie dus niet vervangen maar ... als er nog niet met laser gewerkt is in een gesloten curretage is er altijd een kans dat er wel resultaat met laser komt terwijl conventioneel aan een max resultaat zit.
Bij flapoperatie loop je meer kans op meer blootliggende wortel. Dus valt laser voorafgaand alsnog te proberen.