napijn bij trekken verstandskiezen

Author:
rubberbutt
Posted:
za, 06/11/2011 - 11:35
Hallo allemaal. Dit is mijn 1ste berichtje. Heb al wel veel info gelezen over soortgelijke problemen hier op het forum, maar wou toch even wat vragen.

Ik ben 44 jaar. Helaas door slechte ervaringen van de vorige tandarts ben ik niet meer bij de tandarts geweest.
De tandarts die ik toen had was ik niet zo blij mee. Ook vanwege de angst eigenlijk niet meer geweest.
Totdat ik onlangs pijn kreeg, en ik een nieuwe TA moest zoeken. Mijn oude TA was inmiddels failliet.
Maar ja , als je al 10 jr niet meer bij de TA bent geweest, dan kun je veel problemen verwachten zoals op de foto ook is te zien:

http://i1224.photobucket.com/albums/ee375/rubberbutt1/img005-1.jpg

Maar goed, uiteindelijk de moed verzameld om toch een onderzoek en kostenraming te laten doen bij de TA.
Eerst moesten alle verstandskiezen eruit ( ja, 44 jaar en ze zitten er allemaal nog in :smt002 ).

Uiteindelijk naar de kaakchirurg. 1ste bezoek. 1 verstandskies eruit, en een gewone kies.
2e bezoek kaarchirurg. 4 weken later andere verstandskies eruit.ook de kies die er net voor zit eruit.
Bij het 1ste bezoek ongeveer 1,5 week napijn gehad.
Nu met het laatste bezoek was het veel erger.
Heb na de behandeling gekoeld met ijs. 24 uur later voorzichtig gespoeld met lauw zout water.
Vanaf het moment net na de extractie gelijk paracetamol slikken.
Ibuprofen mag ik niet gebruiken omdat ik bloedverdunnende middelen gebruik :cry:

De laatste extractie was op dinsdag 31 mei. Na een week leek het redelijk goed te gaan.
Nu sinds 2 a 3 dagen toch een wat zeuderig pijn in het gebied van de wond tegen de wang.

De kaakchirurg heeft de kies moeten splijten en in delen eruit gehaald. Er is aardig wat getrokken en gesneden in het gebied.
En dat zal best wel veel tijd nodig hebben om te genezen.
Maar ik ben nu 11 dagen verder, en de pijn wordt wel minder. Men zei dat de napijn wel 3 0f 4 dagen aan kan houden.

Nou dat lijkt dus in de meeste gevallen wel langer te zijn.
Maar na 2 weken zal het normaal gesproken toch wel over moeten zijn, of niet ?

Ga in ieder geval met minder angst nu naar de tandarts aankomende tijd.
Deze horror behandelingen bij de kaakchirurg is echt geen pretje, en ik ben blij dat dat traject is afgerond.
De prikken voor de verdoving stelt niet zoveel veer. Alleen de geluiden bij het boren en trekken zijn wat angstaanjagend.
Je hoort het gekraak, en gerommel. Na een uur of 4 als de verdoving is uitgewerkt begint de ellende :smt010

Helaas zitten de verstandskiezen aan de bovenkant er nog gewoon in.
De kaakchirurg vond het niet nodig om die te trekken. Ik heb ook niet zoveel zin om weer 2x nar een kaakchirurg te gaan, met weer 3 tot 5 weken pijn

Als ik daar later last van krijg , dan meld ik me wel weer.

Nu kunnen de TA behandelingen(herstelwerk, kroon, of plaatje ? ) beginnen. Nu lijkt de TA behandelingen kinderspel.
Ik ga er in ieder geval niet meer met een grote angst naar toe. :smt001
Stokertje

Goed dat je er toch voor gekozen hebt om de stap te nemen een andere tandarts te nemen. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het splijten van een verstandskies inderdaad wat meer napijn geeft, misschien ook wel door de brute kracht die wordt uitgeoefend (zo voelt het ten minste). Probeer de pijn te bestrijden met pijnstillers, en houdt met name in de gaten of je geen koorts krijgt en/of de wond gaat ontsteken. Gebeurt dit wel, dan even een afspraak maken met de tandarts.

Succes!
za, 06/11/2011 - 12:18 Permalink
rubberbutt

Het lijkt dus vooralsnog goed te gaan. Alhoewel de wond bijna niet is te zien. Ik voel met mijn tong wel de huidflapjes en nog resten van het zelf-afbreekbare hechtdraad.
Heb zelfs met zo'n tandarts spiegeltje- zo'n klein rond spiegeltje aan een stokje- gekeken, maar kan het niet echt zien. Zit dus diep in de mond.
hopen maar dat het goed gaat.

Dank je voor het advies :smt002
za, 06/11/2011 - 15:25 Permalink