Pijnlijk tandvlees op plaats van verdoving

Author:
DorienGerd
Posted:
wo, 06/15/2011 - 21:31
2 weken geleden werd een kies getrokken. Ik kreeg daarbij 3 verdovingen, waaronder in het tandvlees aan de buitenkant. Langs de binnenzijde van mijn mond zat een abces. De tand is eruit gegaan zonder al te veel problemen (de kies was ook al onzenuwd). De eerste dagen had ik vrij veel pijn, wat logisch is natuurlijk. Ondertussen is de pijn al héél wat draaglijker, het enige wat mij zorgen baart is dat op de plaats waar ik verdoofd ben in mijn tandvlees een klein bultje staat (wss van de spuit) en dat dit iets witter is van kleur (dus volgens mij geen ontsteking of zo). Het doet ook tamelijk pijn als je erop duwt. Nu vraag ik mij af, kan het dat ik zolang na de verdoving nog pijn hiervan heb?
Ook heb ik last van het nieuw aangroeiende tandvlees langs de ene kant, de tand die voor de kies stond doet ook wat pijn door dat tandvlees. Het is te zeggen, het is de tand zelf niet maar doordat het tandvlees ertegen drukt dat het pijn doe. Is dit normaal en zo ja, hoelang kan dit nog duren?
Het is niet dat de pijn ondraaglijk is of zo, maar het is vervelend en ik maak mij wel wat zorgen hierover. Vorige woensdag ben ik op nacontrole geweest bij mijn tandarts (om het draadje te verwijderen) en die zij dat het er prima uitzag en toen heb ik niet echt navraag gedaan naar de pijn omdat alles toen nog pijn deed...
Ard

Voordat je mijn antwoord leest wil ik even aangeven dat ik weinig praktische ervaring heb met extracties, maar ik wil je toch een antwoord geven om je een idee te geven van wat er aan de hand kan zijn.

Je geeft aan een klein wit builtje te hebben. Dit kan veroorzaakt zijn door de spuit inderdaad. Als je in je tandvlees een verdoving krijgt gebeurt dit met hogere druk dan bv bij een verdoving in het weke verhemelte, omdat het weefsel minder meegevend is. Door die druk kan een klein stukje van het tandvlees afsterven (niet speciaal ernstig), het ziet er een beetje blaar-achtig uit. Het kan ook gewoon een helend wondje zijn van de spuit, korstjes slaan in de mond namelijk wit uit.
Wat beteft het tandvlees, dit kan ik moeilijk beoordelen.

Ik denk dat je zelf het best kan beoordelen wat je moet doen. Is de pijn ondraaglijk, moet je uiteraard zsm een afspraak maken, want dan zit er gewoon iets niet goed. Je geeft zelf aan dat de pijn draaglijk is. Extracties zijn nu eenmal zeer pijnlijk, maar die pijn moet zeker wegtrekken! Je zou je tandarts kunnen bellen en het probleem beschrijven, deze kent de situatie in jou mond en kan dit denk ik het best beoordelen. Hij weet ook welke verdovingen hij geplaatst heeft. Niet elke verdoving is namelijk even risicoloos.
wo, 06/15/2011 - 22:11 Permalink