Behandeling paradontitis in Zweden

Author:
Astrid67
Posted:
zo, 06/19/2011 - 11:00
Hej!

Na wat te zijn gaan googelen kwam ik terecht op deze interessante site :-)
Sinds ruim 6 jaar wonen wij in Zweden, één keer per jaar komen we weer even in Nederland en als logisch gevolg daarvan gingen we ook altijd even op bezoek bij onze "oude" tandarts. Waarom? Omdat het hier zo duur is en je bijna alles zelf moet betalen, behalve als je een chronische tandziekte hebt. En bovendien kende onze "oude" tandarts ons + ons gebit. Nu zei de tandarts in Nederland ruim anderhalf jaar terug tegen mij dat het voor mij eens tijd werd om naar een tandhygiëniste te gaan voor een goede reiniging van het gebit. Maar ik dacht, ach dat komt nog wel, heb geen problemen met mijn gebit. Maar van de winter vond ik het toch tijd worden voor een afspraak hier bij de tandarts. Met de tanden geen enkel probleem, maar toen zei zij tegen mij dat ik Paradontitis heb, dat dat erfelijk en chronisch kan zijn en waarschijnlijk in mijn geval door medicatie (droge mond door de medicjnen welke ik al jaren gebruik). Ik begreep er eerst helemaal niets van, ik ben geen snoeperd en eet bovendien altijd gezond. Poets 2 keer per dag mijn tanden, gebruik tandenstokers en een borsteltje, hoe is dit mogelijk?
Ze ging de pockets meten, grote, diepe pockets dus en daar was ik niet blij mee en van alle tanden werden er röntgenfoto's gemaakt waarop afbraak van bot bij enkele tanden te zien was. Een afspraak voor de tandhygiënist werd toen gemaakt en daar heb ik dus een abonnement bij inmiddels. Nu las ik dus op dit forum dat sommigen in 2 afspraken klaar zijn, hoe krijgen jullie dat voor elkaar? Ik zelf mag morgen voor de 4-de keer terug komen en daarna nog minstens 2 keer voor een behandeling en dan pas heeft ze mijn gehele gebit voor de eerste keer behandeld. De tandhygiënste doet in één uur tijd maar 4 kiezen of 6 tanden onder verdoving (die ouderwetse spuit, waarvan die vloeistof zo heerlijk bitter smaakt). Gelukkig valt die ziekte hier in de verzekering en krijg ik dus korting, ook met het mondwater Dental 0,2%. Maar dat geintje kost me toch iedere keer tussen de 60 en 90 Euro en dat hakt er toch behoorlijk in, ondanks dat de korting er dan al bij in is verrekend.
Ze heeft al wel losgelaten dat ik regelmatig bij haar terug zal moeten komen, zij houdt de tanden/kiezen onder het tandvlees schoon en ik zelf mag de rest schoonhouden met van allerlei verschillende maten en kleuren borsteltjes.
Nu vraag ik me dus af, is de Paradontitis behandeling in Nederland hetzelfde als hier? En de kosten? Groeit het bot wat verdwenen is bij enkele tanden weer aan?

Astrid :smt001
Spiegeltje

Nu vraag ik me dus af, is de Paradontitis behandeling in Nederland hetzelfde als hier?

Met hier bedoel je dus Zweden :D In Nederland worden patienten met parodontitis behandeld volgens het paroprotocol. Dat is een Nederlandse uitvinding, ik denk niet dat dit in Zweden ook letterlijk wordt gehanteerd maar mogelijk iets soortgelijks. De achterliggende wetenschappelijke inzichten zijn wereldwijd hetzelfde. Wat je beschrijft lijkt ook veel op de Nederlandse behandeling, die is zeker ook intensief als het goed wordt gedaan tenminste. Als de behandeling is geslaagd, is de parodontitis gestopt en zal de botafbraak sterk afnemen. Wat weg is blijft weg. Van belang is dat het nazorgtraject (waar u in principe de rest van uw leven aan vast zit) in Zweden goed wordt georganiseerd. Dat betekent in het algemeen: goed schoonmaken van het gebit (professionele gebitsreiniging), ook onder het tandvlees, bijvoorbeeld 3 of 4x per jaar en controle van de pockets/tandvlees. In NL gebeurt dat meestal door de mondhygieniste. Dat is ook een Nederlands verschijnsel, denk niet dat ze dat hebben in Zweden (of is dat de tandhygieniste?), maar de Zweedse tandarts kan dat ook natuurlijk. Dat dure spoelmiddel hoeft u niet blijvend te gebruiken.

N.B. Bericht aangepast, want aanvankelijk TS niet goed gelezen.
zo, 06/19/2011 - 11:33 Permalink
vV

verdwenen bot groet niet zomaar weer aan helaas . en gezien de achterliggende oorzaak is 3-4 x per jaar controle en reiniging echt een must. Dit zijn chronische aandoeningen, zeker met deze achterliggende oorzaak (of deeloorzaak, want het is waarschijnlijk niet de enige oorzaak maar versterkt het probleem wel).
zo, 06/19/2011 - 11:58 Permalink
Lieneke

Ik kan zeggen dat in Zweden het mondhygienisten-gebeuren goed is opgezet. Dit weet ik van mondhygienisten die er stage hebben gelopen en vise versa.
Bij flinke parodontitis is het vrij normaal om 4 keer een uur terug te moeten komen om alles te behandelen. En zoals hierboven al vermeld, elke 3 a 4 mnd voor nazorg komen is ook noodzakelijk.
zo, 06/19/2011 - 18:51 Permalink