nieuwe tariefcodes ontransparanter kan het niet

Author:
dentalteddy bear
Posted:
wo, 07/13/2011 - 06:10
De voorlopige nieuwe tariefcoderingen werden recent vrij gegeven. De bedoeling is dat de patient ze beter kan begrijpen, maar hettegendeel is waar. Zelfs voor de tandarts wordt het een zootje.

Neem nu de nieuwe drievlaksvulling, die moet nu een aantal deelbehandelingen bevatten die al dan niet uitgevoerd worden:
- metaalvulling of composiet - verdoving of niet - laser of conventioneel - directe kapping of niet - indirekte kapping of niet - parrapulpaire pinnen of niet - meerdere pinnen ...

Het aantal variaties is hier al enorm en dat allemaal E113. Transparatie is dan ook ver te zoeken en prijsvergelijking als patient als je niet eens weet wat er allemaal in zit ...

of een gemiddeld tarief waarbij de ene patient een deel van de kosten van de andere patient betaald of omgekeerd ...

een blijkbaar ondoordacht zooitje dat terug op de tekentafel hoort ...

dit lijkt me niet in het belang van noch de patient, noch de tandarts, noch de kwaliteit ..
vV

wat transparantie betreft ben ik het helemaal met je eens.
Aan de andere kant kan je die transparantie er zelf aan toevoegen, oftewel toelichting op je site erbij met wat er voor dat geld allemaal inzit. Alleen al het plaatsen van toelichting zal hopelijk voldoende voor een patient zijn om te besefen dat er best verschil zit tussen jouw 100,- of de 50 van iemand anders in de buurt die verder niets toelicht.

maar ik ben het ermee eens dat deze lijst met ransparantie neits te maken heeft, ik heb trouwens ook nooit klachten gehad dat een nota onduidelijk was eigenlijk, denk dat dat mn aangepraat wordt.

Voordeel is: als er klachten komen is de NZA er verantwoordelijk voor.
wo, 07/13/2011 - 08:17 Permalink
de digitale tandarts

Op zich ben ik er het wel mee eens. Tandartsen kunnen bij een vulling soms een etsbare onderlaag gebruiken, soms direct de pulpa overkappen en ook een cofferdam gebruiken. Hiervoor hadden we altijd veel codes tot onze beschikking, wat recht doet aan de uitgevoerde verrichtingen.

Dit leidde dan wel tot rekeningen die voor de patiënt moeilijk te begrijpen waren en het systeem kon misbruikt worden door tandartsen die alle codes bij elkaar harkten. Als er dan vragen kwamen over de rekening werd er gezegd, dat het vastgestelde tarieven waren die over heel Nederland hetzelfde zijn.

Nu met veel minder codes, is het veel makkelijker te vergelijken voor de consument. Je hebt gelijk dat het misschien geen eerlijke vergelijking is als je zelf meer werk in een vulling stopt dan een andere tandarts (bijv. netjes onder cofferdam werken), daarom is het zaak dit goed uit te leggen. We gaan dat in onze praktijk zo doen:

Ons nieuw tarief voor een vulling zal bestaan uit een 'mandje' van huidige codes. Dit is teruggerekend van de statistieken van wat we de afgelopen jaren hebben gebruikt.

De vlaksvulling code zelf
80% etsbare onderlaag
5% directe overkapping
90% cofferdam

We gaan dat ook zo uitleggen aan onze patienten.
wo, 07/13/2011 - 10:14 Permalink