Ik ben al meer dan een jaar beugelloos en heb alleen spalkjes gekregen.
Nu ben ik echter altijd heel bang dat die los zitten zonder dat ik dat door heb sinds dat een keer gebeurd is. Nu heeft een ortho die niet mijn eigen is aangeboden om voor mij hoesjes te maken die ik dan s nachts erbij kan dragen. Is dat een goed idee, of doe ik dat alleen maar vanuit mijn angst en kan ik het beter niet doen?
Zou graag wat advies van jullie krijgen!
Nu ben ik echter altijd heel bang dat die los zitten zonder dat ik dat door heb sinds dat een keer gebeurd is. Nu heeft een ortho die niet mijn eigen is aangeboden om voor mij hoesjes te maken die ik dan s nachts erbij kan dragen. Is dat een goed idee, of doe ik dat alleen maar vanuit mijn angst en kan ik het beter niet doen?
Zou graag wat advies van jullie krijgen!
Re: vraag over retentie
Ik vraag me ook nog af: maakt het uit wanneer je wortelresorptie hebt?
Dat heb ik namelijk, wel minimaal maar toch.
Verder vraag ik me of met zo'n bitje je tandvlees niet snel gaat onsteken. Ik heb namelijk heel snel onstekingen in mijn mond.
Ik moet deze week beslissen :-?
Vraag het voor de zekerheid nog even aan je orthodontist, maar waarschijnlijk kan het geen kwaad. Wortelresorptie kan ontstaan door tandverplaatsing (precieze oorzaak is niet duidelijk), en met een retainer verplaats je de tanden niet. Je houdt ze alleen op dezelfde plek.
De retainer raakt het tandvlees nauwelijks.
Ik heb hier een foto van 'de mijnes', en als je goed kijkt zie je dat ie net onder het tandvlees loopt:
Mocht ie toch iets hoger zijn, en je hebt er last van, kun je altijd je tandarts of orthodontist vragen de hoogte iets aan te passen.
Bedankt voor je antwoorden!
Het is inderdaad wel fijn dat ie niet helemaal over het tandvlees zit, want dat lijkt mij ook te gaan irriteren.