Hey, ik heb een probleem. om jullie eens goed beeld te geven van de situatie word dit wel een beetje lang verhaal.
Ik had een tijdje terug een gaatje wat redelijk klein was, maar wegens mij grote angst voor de tandarts lukte het mij echt niet om die te laten vullen. Ongeveer 1 maand daarna, begon ik last te krijgen van dat gaatje, niet 24/7 maar alleen als ik koude dingen ging eten/drinken. Daar heb ik een weekje last van gehad, en daarna niet meer. Maar opeens na nog een week, begon ik weer kiespijn te krijgen. Dit keer zeer ernstige zeurende pijn/kloppende pijn, en mijn tand waar de pijn vandaan kwam, straalde deze pijn uit naar bijna heel de linker kant van mijn gebit, dit heeft zo een weekje geduurd.. en mijn tand voelde ook een stuk groter opeens, ik kon mijn gebit niet goed op elkaar zetten want het paste niet meer.
Maar nu, is het plotseling al een paar dagen verdwenen, ik voel totaal niets meer en mijn tand is volgens mij weer gewoon op normaal formaat, zelfs als ik een ijsje of dergelijks eet heb ik geen last meer van mijn tand.
Hoe kan dit? wil dit zeggen dat mijn zenuwontsteking zomaar is genezen? of had ik wel een zenuw ontsteking?
Ik had een tijdje terug een gaatje wat redelijk klein was, maar wegens mij grote angst voor de tandarts lukte het mij echt niet om die te laten vullen. Ongeveer 1 maand daarna, begon ik last te krijgen van dat gaatje, niet 24/7 maar alleen als ik koude dingen ging eten/drinken. Daar heb ik een weekje last van gehad, en daarna niet meer. Maar opeens na nog een week, begon ik weer kiespijn te krijgen. Dit keer zeer ernstige zeurende pijn/kloppende pijn, en mijn tand waar de pijn vandaan kwam, straalde deze pijn uit naar bijna heel de linker kant van mijn gebit, dit heeft zo een weekje geduurd.. en mijn tand voelde ook een stuk groter opeens, ik kon mijn gebit niet goed op elkaar zetten want het paste niet meer.
Maar nu, is het plotseling al een paar dagen verdwenen, ik voel totaal niets meer en mijn tand is volgens mij weer gewoon op normaal formaat, zelfs als ik een ijsje of dergelijks eet heb ik geen last meer van mijn tand.
Hoe kan dit? wil dit zeggen dat mijn zenuwontsteking zomaar is genezen? of had ik wel een zenuw ontsteking?
Re: ik snap het niet meer
Pulpitis, dwz ontsteking van de tandzenuw, daardoor verhoogde gevoeligheid bij koude. Vaak een scherpe pijn.
Klassieke symptomen van een parodontitis apicalis. Dit wil zeggen dat de tandzenuw is afgestorven door de bacteeriele infectie van het gaatje, hierdoor groeien er bacterien in het wortelkanaal. Deze bacterien geven in het wortelkanaal hun afscheidingsproducten af die door de wortelpunt in het kaakbot komen (ook komen er wel bacterien zelf door de wortelpunt in het kaakbot) waardoor hier een ontstekingsreactie op gang komt. Deze ontstekingsreactie uit zich vaak in doffe zeurende pijn en het te hoog aanvoelen van de desbetreffende tand of kies.
Deze ontsteking blijft in het kaakbot aanwezig zolang de oorzaak (het lege wortelkanaal waar bacterien groeien en bloeien) niet wordt behandeld. Symptomen zijn er niet altijd, maar komen vaak met tussenpozen terug.
Blijkbaar was het gaatje toch niet zo heel klein...
Nog een vraag, kan de ontsteking ook overslaan naar andere tanden? zodat die ook onstoken raken? en ergens had ik gelezen dat je tand er uit eindelijk dan vanzelf uitvalt.. is dit waar?
bij voorbaat dank
Extractie is ook het aanpakken van de oorzaak...nl het hele element inclusief kanaal wordt verwijderd. Dus ja extractie is een optie als je een wortelkanaalbehandeling niet aandurft. Eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat wortelkanaalbehandelingen in dit soort kiezen prima zonder pijn zijn uit te voeren, maar goed dat is een afweging die je zelf moet maken :)
De ontsteking slaat over het algemeen niet over naar andere elementen die een een levende zenuw hebben.
Het uitvallen van tanden kan bij parodontitis, dit is een tandvleesaandoening waarbij het kaakbot rondom de wortels wordt afgebroken en de tand of kies in steeds minder bot staat. Dit is een andere aandoening dan de parodontitis apicalis. Hoewel de namen op elkaar lijken wil parodontitis apicalis niet veel meer zeggen dan een ontsteking aan de wortelpunt waarbij de oorzaak in het wortelkanaal zit.
Heeft tandarts Illuminus dus goed gedacht he!!!! :lol: :wink: