Parodontitis, wat nu

Author:
ronaldl
Posted:
di, 08/23/2011 - 16:07
Hallo allen,

Vanmorgen ben ik voor controle naar de tandarts geweest (laatste controle is 1.5 jaar geleden geweest, door verhuizing is deze er wat bij ingeschoten) welke mij vertelde dat ik 'adulte parodontitis' heb, omdat hij zag dat mijn tandvlees snel ging bloeden tijdens de controle en omdat ik ca. een week geleden een abces heb gehad op mijn tandvlees (welke na een dag of 2 weer verdween). Hij zei dat het tandvlees in het algemeen nogal ontstoken was en dat er een grondige reiniging nodig is (ook van tandsteen), waarna ik zelf beter zorg zal moeten dragen voor de mondhygiëne (poetsen, flossen, ragen). Hij vertelde me dat er een pocketmeting gedaan zal worden, waarna het een en ander gereinigd zal worden. Als ik het niet zou doen zou ik mijn gebit kwijt kunnen raken.

Ik kan pas volgende week een afspraak maken bij de paradontoloog (vakantietijd..) dus ik ben me alvast wat gaan inlezen. Er schijnen verschillende gradaties te zijn van parodontitis en ik vroeg me af of ik een inschatting kan maken van het stadium waarin het zich verkeert. Ik las dat er behandelingen zijn varierend van een grondige reiniging tot een flap-operatie, afhankelijk van de diepte van de pocket. Aangezien het nog wel een week of 3 zal duren voordat ik de intake heb bij de paradontoloog heb ik dus genoeg tijd om me ongerust te gaan maken :)

Wat andere, wellicht relevante, info:
Ik ben 26 jaar, voel een lichte druk op mijn tanden en kiezen (maar ze staan niet los of iets dergelijks) en heel af en toe bloedt mijn tandvlees bij het tandenpoetsen, al mijn verstandskiezen zijn reeds getrokken (door scheefgroei) en ik heb in het verleden vaak last gehad van tandsteen, wat de tandarts of mondhygieniste verwijderde. Ik ben daarnaast niet-roker.

Ik begrijp dat het lastig is om zo een diagnose te doen, maar ik vraag me af in hoeverre ik me hier ongerust om moet maken, of ik zo'n flapoperatie nodig zal hebben, er kiezen getrokken zullen moeten worden (wat ik op andere fora heb gelezen) of dat het meer een kwestie is van uitgebreid reinigen. Ik zie erg op tegen een uitgebreide operatie, maar als het moet dan moet het.

Als laatste: is er een specifiek mondwater wat ik kan gebruiken om dit tegen te helpen gaan? Ik gebruik al jaren dagelijks Listerine, maar blijkbaar heeft dat weinig geholpen..
Lieneke

Daar valt echt geen zinnig woord over te zeggen zonder parostatus. De parodontoloog zal je er alles over kunnen vertellen na een intake. Met 26 jaar ben je er wel heel vroeg bij en gaat het vaak erg snel. En dan is het absoluut geen adulte paro...
Over Listerine is veel geschreven hier; gebruik de zoekfunctie.
di, 08/23/2011 - 16:11 Permalink
ronaldl

Net terug van de parodontoloog. De diagnose is me meegevallen, pockets van ongeveer 5mm, nog geen afbraak van het bot en de prognose voor elke tand was 'goed'. Ik moet 4x terugkomen om elk kwadrant van mijn gebit grondig te laten reinigen (verplicht onder verdoving wat ik jammer vind, maar anderzijds wil je ook niet dat ze bij een plotse beweging op een verkeerde plek komen met de instrumenten..) waarna ik waarschijnlijk ca. 1x per jaar naar de mondhygiëniste zal moeten om tandsteen te laten verwijderen. Al met al een opluchting, je gaat je toch de raarste dingen in je hoofd halen wanneer er foto's genomen worden.

Heb nog wat gesproken over het gebruik van Parodontax en mondspoeling, wat ze beide afraadde en zonde van het geld noemde. Ik heb toch maar wat flessen O7 mondspoeling besteld na dat hier te hebben gelezen, kan in elk geval geen kwaad lijkt me. Ik heb hier ook Q 10 pillen liggen wat de parodontoloog ook onzinnig vond aangezien er geen wetenschappelijk bewijs is voor het effect op het tandvlees, maar die gebruik ik dan maar gewoon als voedingssupplement. Over mijn aanschaf van flosdraad was ze dan wel weer te spreken :)

De kosten komen op 864 Euro voor de 4 behandelingen incl verdoving, 134 Euro voor de herbeoordeling, 104 Euro voor een uitgebreid consult voor de nazorg en 149 Euro voor een evaluatie van het onderzoek.
wo, 08/31/2011 - 13:38 Permalink