Goedemiddag,
Vorig jaar December heb ik een kroon laten zetten rechtsboven. In eerste instantie was alles goed, echter in Maart dit jaar kreeg ik last van een dikke wang, niet constant, maar soms dikker als de andere keer. Tandarts kon niks vinden, dus toen maar naar de huisarts. kuurtje gehad, maar hielp niet afdoende. Foto's laten maken en volgens de huisarts zou er evt. een kleine onsteking in mijn kaakholte zitten, dus heb nu een neusspray. Ben nu 2 maanden aan het sprayen maar helpt helemaal niks eigenlijk. Af en toe wel kiespijn in de omgeving van de kroon, en als ik met een tandestoker tussen de tand en kroon ernaast ga is het gevoelig. Ook heb ik het idee dat het af en toe stinkt. Heeft iemand hier ervaring mee? Zou nu onderhand weleens van mijn pijn en dikke wang af willen. Ik moet Donderdag voor controle naar de tandarts, is het zinvol foto's door haar te laten maken? Ik heb namelijk toch steeds meer het vermoeden dat het aan mijn gebit ligt, mede door de ervaring van de tandestoker.
Gr
Marc
Vorig jaar December heb ik een kroon laten zetten rechtsboven. In eerste instantie was alles goed, echter in Maart dit jaar kreeg ik last van een dikke wang, niet constant, maar soms dikker als de andere keer. Tandarts kon niks vinden, dus toen maar naar de huisarts. kuurtje gehad, maar hielp niet afdoende. Foto's laten maken en volgens de huisarts zou er evt. een kleine onsteking in mijn kaakholte zitten, dus heb nu een neusspray. Ben nu 2 maanden aan het sprayen maar helpt helemaal niks eigenlijk. Af en toe wel kiespijn in de omgeving van de kroon, en als ik met een tandestoker tussen de tand en kroon ernaast ga is het gevoelig. Ook heb ik het idee dat het af en toe stinkt. Heeft iemand hier ervaring mee? Zou nu onderhand weleens van mijn pijn en dikke wang af willen. Ik moet Donderdag voor controle naar de tandarts, is het zinvol foto's door haar te laten maken? Ik heb namelijk toch steeds meer het vermoeden dat het aan mijn gebit ligt, mede door de ervaring van de tandestoker.
Gr
Marc
Re: Dikke wang
Als er redelijk wat plak (en dus bacterieen) zitten tussen de tanden is het normaal dat het stinkt als je eraan gaat zitten. Maar het juist goed om het schoon te maken en betekent dat je dus ook goed bezig bent.
Een foto kan zinvol zijn, omdat je dan de staat van het kaakbeen, zenuwen, evt holten etc kunt zien. Het kan bv laten zien wat er mis is. U zou een tandvleesontsteking kunnen hebben, dat komt vaak voor wanneer er ook plak en tandsteen aanwezig is. Soms kan de ontsteking zodanig toenemen dat er zwelling ontstaat.
Aan u de vraag: zijn er (donker)rode plekken waarneembaar in de mond. Probeer eens ook lichtjes te tikken op je kiezen en tanden met bv en onderkant van een tandenborstel. Als het opeens pijn gaat doen dan ligt het aan de specifieke kies of tand.
Voel ook eens met (schone) vingers langs de kaak, zowel binnen- als buitenkant. Druk ook lichtjes, doe dat ook aan de achterkant van de kaak, zoveel mogelijk alle plekjes aandrukken. Dit zou pijnreacties kunnen uitlokken, of onregelmatigheden aan het licht kunnen stellen.