Wortelpuntontsteking?

Author:
kimmiek
Posted:
za, 09/24/2011 - 15:32
Ik heb twee x een wortelkanaalbehandeling ondergaan en nu heb ik soms nog last van die kies. Er bleek nog een piepklein ontstekinkje te zitten volgens mijn tandarts. Ik moest het een half jaar afwachten en daarna zouden er fotos worden gemaakt om te kijken hoe het er voor stond.
Nu ben ik net zwanger en ik lees en hoor verhalen over wortelpuntonstekingen, dat dat ervoor kan zorgen dat je meer kans hebt op vroeggeboorte etc. Ik ben helemaal klaar met die kies, want ik loop er al meer dan twee jaar mee, dus van mij mag ie eruit. Maar ik heb er bijna geen last van, soms speelt het even op, maar het is dan meer een dof pijntje.ik ga niet kapot van de pijn.

Wat is jullie advies.wachten tot de baby is geboren,of mijn kies alsnog laten trekken?als ik het laatste doe,ben ik bang dat de verdoving schadelijk is voor de baby.
Lieneke

De relatie tussen ontstekingen in het gebit en vroeggeboorte zijn vooral bij de tandvleesontsteking parodontitis gevonden. Daarbij is een veel groter deel van het gebit ontstoken. De ontsteking bij een behandelde wortelpuntonsteking bij een tand/kies is veel kleiner en de bovenstaande relatie is er niet (gevonden). De tandarts wacht niet voor niks af; die heeft nog goede hoop. Een kies kwijt raken heeft meer inpact dan je in eenste instantie zou denken.
ma, 09/26/2011 - 11:53 Permalink