Vreselijke kiespijn, 2 nachten niet geslapen

Author:
Moja
Posted:
do, 09/29/2011 - 09:59
Ik had al een tijdje last van mijn kies, kon geen koude of warme dranken verdragen. De tandarts wilde er niet direct wat aan doen, hij wilde t even aanzien.
Vorige week kreeg ik wat meer pijn, gelukkig had ik dinsdag een afspraak staan voor controle. De tandarts heeft foto's gemaakt maar hij kon niet echt iets zien. Omdat ik over pijn klaagde heb ik een anti biotica kuur meegekregen (amoxillin 500mg 3x per dag) voor 7 dagen en volgende week krijg ik een wortelkanaalbehandeling en daarna krijg ik een kroon.
Nu ben ik de 3e dag bezig met de AB en de pijn wordt alleen maar erger. Ik heb al 2 nachten niet geslapen van de pijn en ik heb toch best een hoge pijngrens, maar dit is niet normaal.
Ik heb de tandarts gebeld en hij zei dat het zo'n 3 a 4 dagen duurt eer de anti biotica gaat werken.
Deze pijn is ondragelijk, vannacht zelfs 2 iboprufen en 2 paracetamol in 1x geslikt en nog hielp het niet. Nog nooit zo'n pijn gehad.
Het trekt door in andere kiezen en oor en hoofd, mijn hele rechterkant doet pijn. Het is overigens de 3e kies rechtsboven.
Heeft iemand eerder in zo'n situatie gezeten? Gaat AB nog werken of moet ik iets anders in gaan nemen, geen idee wat, maar dit is onverdraagbaar.
Bedankt.
vV

zonder foto en andere info niets over te zeggen. het enige wat ik kwijt kanl is dat de tandarts anders maar eerder met die endo moet beginnne, want dit slaat nergens op. AB duurt niet 3 -4 dagen voordat het aanslaat, klinkt meer als een pulpitis (wat verklaart dat er en op de foto niets zichtbaar was en dat de AB in essentie niets doet), een ontsteking van de (nog levende) zenuw zelf.
do, 09/29/2011 - 13:20 Permalink
Moja

Dank je wel voor de informatie. De pijn blijft aanhouden en geen enkele pijnstiller helpt. Zou het helpen als de anti biotica verdubbelt wordt?
Ik kan je geen foto's laten zien en ik weet niet wat voor informatie je nog nodig hebt. Ik woon in Engeland, ik krijg hier geen foto's mee.
Ik rij zometeen maar even langs de tandarts, hij zei dat als het erger werd ik terug mocht komen en hij zou dan iets sterkers voorschrijven????
do, 09/29/2011 - 17:11 Permalink
vV

niet laten afschepen met medicijnen, verdubbelen AB heeft geen zin want lijk niet iets te zijn waar het voor toegepast kan worden.... Hier moet gewoon NU!!! die wortelkanaalbehandeling gestart worden. Pijnklachten gaan altijd voor boven ander werk, hij moet het gewoon maar doen! anders had ie maar ambtenaar moeten worden...
do, 09/29/2011 - 18:01 Permalink
Moja

Ik heb metronidazole ( 3x per dag 200 mg) voorgeschreven gekregen. Ik moet deze samen met de amoxillin innemen. Dus heb nu 2 verschillende anti biotica.
Ik heb gevraagd of de wortelkanaalbehandeling nu gedaan kon worden en gezegd dat de pijn onverdragelijk is. De tandarts zei dat het niet kan zolang ik pijn heb en er dus (waarschijnlijk) een infectie zit.
Hij zei dat hij me niet kon verdoven met die infectie. Het zou niet pakken en zodra hij dan zou gaan boren en met de wortelkanaal behandeling beginnen, ik tegen het plafond omhoog zou schieten van de pijn.
Ja, ik weet het niet, ik ben geen tandarts, als hij het niet wil doen dan en daar een reden voor geeft dan moet ik mij daarbij neerleggen denk ik. Het is moeilijk om een tandarts te krijgen dus een second opinion is helemaal al niet te doen.
Wat een ellende.
do, 09/29/2011 - 20:10 Permalink
Gerry1976

Ik weet niet hoe de tandartsen in Engeland denken.
Maar heb onlangs ook een wortelkanaalbehandeling gehad die succesvol uitgevoerd is.
En als ik mijn tandarts goed begrepen heb, maar dat weten de tandartsen op dit forum vast wel, is dat bij een kies die ontstoken is niet op tijd een wortelkanaalbehandeling wordt uitgevoerd dat geloof ik de wortel zal afsterven en de infectie in het kaakbot terecht kan komen.
En ook zolang je niet geholpen wordt de pijn niet zal verdwijnen.
De kies wordt opgemaakt en schoongemaakt, en zolang dat niet gebeurd zal de pijn niet verdwijnen, en als dat wel het geval is er iets is afgestorven.
Het is dus ook voor het behoud van je kies dat er ingegrepen wordt.
Ik heb drie weken rondgelopen met hetzelfde verhaal als jou, last van warm en koud drinken en pijn die steeds erger werd, maar herkende het niet en hoopte dat het vanzelf over zal gaan.
Maar toen iik dacht moet nu toch de tandarts toch maar bellen is binnen drie dagen de wortelkanaalbehandeling uitgevoerd.
De tandarts heeft mij niet laten lopen eerst maar eens medicijnen, en eerst maar eens aanzien, maar gelijk ingegrepen.
En geloof me paar dagen nog wat napijn (is niks in verhouding tot de pijn voor de behandeling) en je bent ervan af.
En geloof me die verdoving werkte prima ondanks de ontsteking.
Dus zou zeggen laat je niet afschepen, maar misschien is de werkwijze in Engeland wel anders dan hier.
Maar hoop dat je de wortelkanaalbehandeling snel krijgt.
do, 09/29/2011 - 21:32 Permalink
Moja

Bedankt voor de berichtjes. Het klinkt logisch wat je schrijft, maar als de tandarts zegt dat het niet gaat, dan sta ik met mijn rug tegen de muur. Ik heb net ook eea gelezen op internet en las dat anti biotica niet helpt bij een ontsteking binnen in het wortelkanaal, maar goed, dat helpt me nog geen steek verder wb wortelkanaal behandeling.
Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat de pijn ietsjes minder is. Ik ben toch maar begonnen met die nieuwe anti biotica, ik kroop over de grond van de pijn vanmiddag, dan pak je echt alles aan. Ik hoop dat ik vannacht voor het eerst in 2 dagen wel kan slapen. Het voelt als 1 grote blauwe zeer pijnlijke plek in mijn mond. Net of er heel veel aangewerkt is terwijl er nog niets aan gedaan is behalve foto's gemaakt.
Fingers crossed dat ik vannacht kan slapen.
vr, 09/30/2011 - 00:34 Permalink
Moja

De 2 Anti Biotica kuren hielpen gedeeltelijk, zolang ik niets at of dronk (vooral koud water is verschrikkelijk) ging het wel, dus in ieder geval goed geslapen.
Maar vanmorgen eindelijk een wortelkanaal behandeling gehad. Het was vooral in het begin erg pijnlijk. Eerst kreeg ik 2 verdovingsspuiten en moest 10 minuten wachten. weer terug in de stoel spoot hij er koud water op en vroeg of het pijn deed. Ik viel bijna flauw van de pijn. Toen begon hij te verdoven rond de kies. Mijn God wat een pijn, maar gelukkig zakte het na een paar minuten.
De tandarts heeft ongeveer 45 min. aan de kies gewerkt, ik denk dat het behoorlijk bloedde want dat proefde ik steeds in mijn mond. Daarna de kies weer gevuld. De tandarts zei dat het een moeilijke klus was omdat ik n behoorlijke ontsteking had en erg kromme wortels. Hij zei dat hij klaar was en dat hij heeft geprobeerd alles weg te halen en hij heeft extra veel en vaak gespoeld om de bacterien te verwijderen.
Hij vroeg of ik over 3 weken terug wilde komen maar gezien ik in oktober 3 weken op vakantie ga kon ik pas n afspraak maken voor 15 november. Dan gaan we waarschijnlijk kijken voor de kroon etc.
Ik heb 2 vraagjes;
* is 1 behandeling voldoende? Ik heb nog steeds ontzettend veel pijn en mijn kies klopt van binnen, of is dat gewoon vanwege het werken aan de kies? Ik moet zeggen dat het er behoorlijk grof aan toe ging met die vijltjes, de hele tandartsstoel ging op en neer.
* Ik ga met het vliegtuig op vakantie en t is 10 uur vliegen, ik heb ooit s gelezen dat je niet mag vliegen als je iets met je kiezen hebt vanwege de lage druk in de cabine. Klopt dit?
Vast bedankt!!
wo, 10/05/2011 - 14:29 Permalink