Bruxisme / tandenknarsen - preventie en behandeling

Author:
knarser78
Posted:
ma, 10/03/2011 - 17:36
Graag wil ik jullie het volgende probleem voorleggen.

Sinds kort heb ik een nieuwe tandarts, welke bij mij attritie door tandenknarsen heeft vastgesteld. De attritie is voornamelijk aanwezig bij de voor- en hoektanden. Hierbij is het glazuur deels afgesleten en ligt het tandbeen bloot. Verder is er sprake van (stabiel?) tanderosie.

Door zoeken op dit forum en elders op het internet ben ik wat wijzer geworden over oorzaken en gevolgen, maar ben niet zeker over de behandelwijze. Daarom graag jullie hulp en advies.

Wat betreft de mogelijke oorzaken:
- stress (goed mogelijk, niet zonder meer weg te nemen)
- erfelijke factoren (mijn broer heeft ook last van knarsen, maar dan vooral met de kiezen, hij heeft sinds 2 maanden een opbeetplaat)
- nicotine, cafeïne en alcohol (alle drie gebruik ik met mate)

Aanpak: mijn tandarts stelt voor om boven en onder de aangetaste tanden te voorzien van composiet (vrij kostbaar, zo'n 750 euro). Uit andere bronnen verneem ik dat dit mogelijk niet verstandig is, omdat het onomkeerbaar is en hierdoor veel vervolgbehandelingen nodig zijn als het composiet weer afbreekt door het knarsen.
Sowieso zou preventie door een opbeetplaat mogelijk zijn, hoewel ik hier ook wisselende meningen over heb gelezen.

Optie 1 is het aanbrengen van composiet en hierna een opbeetplaat te laten maken.
Optie 2 is het laten aanmaken van een opbeetplaat zonder het aanbrengen van composiet.
Mijn nieuwe huistandarts adviseert optie 1, terwijl de second-opinion tandarts optie 2 adviseert.... Wat nu te doen?

Een alternatief zou het toepassen van een bruxstop therapie kunnen zijn. Graag hoor ik ook hier jullie meningen over!

Alvast bedankt voor jullie adviezen.

Vriendelijke groet,

een tandenknarser
vV

bruxstop bestaat niet meer dus dat valt af. kost overigens toen het er wel was veel meer dan het voorstel over de composiet.

Het hangt er denk ik met name vanaf in hoeverre u zelf de esthetiek storend vindt? is dat geen probloeem zou ik alleen voor de splint gaan. Gebruik de zoekfunctie, mits goede traject doorlopen is dit een zaak voor de basisverzekering. Ik begrijp dat er geen plan is iets aan de toch wel wat ingezakte beethoogte te doen?(hoeft niet per se hoor, ik weet niet hoeveel de slijtage bedraagt en hoe nu het hele klachtenbeeld is).
di, 10/04/2011 - 08:14 Permalink
knarser78

Beste Vv,

Bedankt voor uw reactie. U bevestigt het oordeel van de second opinion. De slijtage is wel zichtbaar bij voortanden met name bovenkaak. Maar ik vind dit nu nog niet storend.

Hoe duurzaam is de oplossing van composiet? De second- opinion tandarts vermoedt dat dit de komende jaren veel onderhoud zal opleveren.

En zijn er nog andere oplossingen om de oorzaak aan te pakken?

Nogmaals hartelijk dank en vriendelijke groet,

Een knarser
di, 10/04/2011 - 08:45 Permalink
Ortholimburg

Composiet is een goede oplossing als de esthetiek moet hersteld worden, maar als de oorzaak, m.a.w. het bruxisme niet wordt aangepakt ga je de composietopbouwen in no time ook weer afslijten. Composiet is nl. zachter dan natuurlijk tandglazuur. Voordeel is natuurlijk dat het weinig invasief is, dus de tanden worden er niet meer door beschadigd dan nu het geval is ,en het kan gewoon vervangen worden.
Een knarsplaat is een goede oplossing omdat het je gebit beschermt
. Een knarsplaat of relaxatiesplint gaat er even voor zorgen dat je minder knarst, (enkele weken) maar nadien ga je weer even vrolijk door met knarsen, alleen verslijt dan je splint en blijven de tanden intact. Wél leuk voor je omgeving omdat je dan 's nachts minder herrie maakt.
do, 10/13/2011 - 21:27 Permalink
Ortholimburg

Vraag ik me nog af op een knarsplaat of relaxatiesplint eventueel opgebouwd composiet voldoende zal beschermen of dat in dit geval ook in "no-time" schade aan het opgebouwde composiet zal optreden.

Nee ,dan houdt het wel, tenminste als het om een kunstharssplint gaat. Vroeger werden er ook wel eens splints in Chroom-cobalt metaal gemaakt, maar ik weet niet of er nog tandartsen zijn die zich hieraan bezondigen. Composiet -opbouwen gaan natuurlijk geen leven lang mee, maar worden na een aantal jaar (8-10 jaar) best vervangen. Je splint zal ook na enkele jaren moeten vervangen worden, behalve als je tandarts een dieptreksplint maakt, die kan het na enkele maanden al begeven.
vr, 10/14/2011 - 21:56 Permalink