Gebitsreparatie

Author:
zeven
Posted:
za, 10/08/2011 - 12:16
Hallo..

Mijn gebit is door de jaren heen dmv zure eetgewoontes (cola, energie dranken, fruit, suikers) bijzonder erg aangetast. Vanaf m'n 18e (nu 25) werk ik bij de Landmacht & feit blijft dat je dan erg veel wisselt met tandartsen. De enige waarschuwing die ik heb gehad was de vraag; 'drink je veel cola?' Eigenlijk door onwetendheid & doordat ik er eigenlijk helemaal niet mee bezig was is mijn gebit verslechterd. Ook ben ik er achtergekomen dat ik tijdens mijn slaap tandenknars.

Inmiddels heb ik een knarsplaatje in gebruik, die zit eigenlijk voor geen porum maar ik doe het er maar mee. Ik ondervind geen probleem om hier mee te slapen.

De glazuurlaag op mijn tanden is helemaal verdwenen & mijn gebit is dermate afgesleten dat mijn kiezen vrijwel geen 'knobbels' meer zijn. De kiezen zijn eigenlijk allemaal aan de binnenkant afgesleten & doordat de buitenkant erg puntig is sluit mijn beet aan de linkerkant wel redelijk. De rechterkant mist op sommige plaatsen rond de 1mm.

Sinds 2 jaar ben ik er dus wel mee bezig. Drink vrijwel alleen maar melk, water, bier & als ik fruitsappen, cola etc nuttig dan wel met een rietje.

Ik maak me zorgen om de gezondheid van m'n gebit, maar ook ben ik erg onzeker over het uiterlijk. Mijn tanden zijn al niet erg groot, door de slijtage is dit echter nog kleiner geworden.

Mijn vraag; Is het mogelijk om dmv composiet het gebit te repareren zodat het weer zijn natuurlijke beet terug heeft? Is dit een nauwkeurige & langdurige klus?

Ik zit vooral met het gevoel dat de tandartsen die mij hebben behandeld, mijn situatie vooral uit de weg gaan omdat dit wss een vracht vol werk is.
Toen ik mijn knarsplaatje liet aanpassen heb ik negatief advies ontvangen van mijn tandarts omtrent kronen. Hij vond dat er teveel tandweefsel aanwezig was om een kroon te zetten.
Ik zou graag mijn beet weer willen herstellen & verhogen, maar daar zitten natuurlijk weer heel veel haken & ogen aan vast lijkt me. Composiet kan afbreken & bij kronen moet er dermate veel kies worden afgeslepen.

Wat zou voor mij een uitkomst zijn?

Dan rest natuurlijk mijn aangetaste voortanden, die zitten natuurlijk erg in het zicht. Heb op internet enig research gedaan naar facings. Ik ben alleen wat huiverig voor de prijs/kwaliteit verhouding. Ook moet er dermate veel van de tand worden weggeslepen, waarvan ik al niet bijster veel weefsel over heb.

Hoop dat mijn post niet te verwarrend is :P alvast bedankt.
vV

dit is een probleem waar gelukkig opties voor zijn. is met composiet te doen, is wel een lange behandeling, met name in tijd. beet verhogen en opbouwen moet je in ieder geval per kaak in 1 keer doen, trek er dus maar per kaak een halve dag voor uit. tandarts moet ook weten wat ie doet, ervaring hebben ermee. een CBT zou een optie zijn. Overigens valt de behandeling ook door een ""gewone"" tandarts gedaan onder de basisverzekering als de slijtage en dus noodzakelijike beetverhoging groot genoeg is. moet wel vooraf aangevraagd maar dat moet geen probleem zijn. een tandarts die weet wat ie doet weet dat ook. gebruik de zoekfunctie, want hier is al veel meer over geschreven.
za, 10/08/2011 - 17:10 Permalink
zeven

Ok, hartelijk dank voor de reply.

Ik heb a.s. donderdag een afspraak bij m'n tandarts op de kazerne. Ga het daar direct aankaarten, hoop op een verwijsbrief. Het CBT zit hier in het UMC in Groningen.

Ik houd u op de hoogte!
zo, 10/09/2011 - 11:33 Permalink
Ringo

The Port of Rotterdam leverages a suite of digital tools and automated systems designed to optimize operations and enhance decision-making. For example, the rotterdam port Community System (PCS) is pivotal in facilitating the exchange of information between all parties in the logistics chain, from shipping lines and terminal operators to customs and freight forwarders. This ensures efficient cargo handling, faster processing times, and reduced waiting periods. Automated guided vehicles (AGVs) and automated cranes are instrumental in loading and unloading ships, significantly speeding up these processes while maintaining safety.

Moreover, IoT sensors deployed across the port monitor conditions in real-time, providing valuable data for predictive maintenance and operational planning. This integrated approach not only improves the efficiency of cargo movements but also enhances the sustainability of operations by reducing emissions and energy use.

For those interested in a deeper dive into the operational intricacies and the technological backbone of the Port of Rotterdam, I highly recommend exploring shipnext.com. This platform offers comprehensive insights into Rotterdam's terminals, including detailed information on shipping schedules, services, and the latest advancements in port automation. It's a valuable resource for anyone looking to understand the cutting-edge practices that make Rotterdam a model of efficiency and innovation in maritime logistics.
di, 02/27/2024 - 19:00 Permalink