voorgeschiedenis: 15 jaar lang iedere 10 maanden bij tandarts gelopen, nooit iets gezegt over parodontitus, ik kom door vakantie eigen tandarts bij een andere; constatering ernstige vorm van parodontitus op een leeftijd van 28, waarschijnlijk zit dit er al zo'n 8 jaar! Meteen behandelen door mondhygieniste. Na 1 behandeling alleen maar nog meer problemen en gaten in mijn tandvlees en bijna 1000 euro armer. Ik vertrouwde de zaak niet. al helemaal niet toen ik een offerte onder mijn neus geschoven kreeg van 1600 euro voor het trekken van mijn voortanden (onder) en een brug. Vervolg: Second opinion andere tandarts: die wil eerst oorzaak weten. Bloedonderzoek niets aangetoond. . pocket van 16 mm, van 10 mm en de rest tussen de 3 en de 7. Doorverwijzing naar paradontologie in ziekenhuis.( inmiddels zijn we vier jaar verder). nog niks opgeschoten. Ze zijn begin dit jaar gestart met behandelen. Inmiddels 4 gezonde vullingloze kiezen kwijt. Ondervoortanden staan los en schots en scheef. Nu bij de 4e behandeling nog maar weinig verbetering. Nog steeds pockets van 6 mm. Het eind is nog niet in zicht. Mijn algehele gezondheid is zwaar bagger te noemen. Mijn dagelijks leven wordt er behoorlijk door beïnvloed.. maar ze kunnen nooit iets vinden.
Vraagstelling: ik ben nu 33... wil wel graag kinderen in de nabije toekomst. Zou het niet beter zijn om mijn tanden gewoon allemaal te laten trekken en een kunstgebit te nemen? ik heb namelijk weinig vertrouwen in de behandelingen. Even gaat het goed.. maar al snel daarna ben ik weer terug bij af. Ik rook nog wel.. ben wel vaak gestopt dat wel.. maar als ik zou stoppen geeft het me nog steeds geen garantie dat het ooit nog goed komt.. Als ik zwanger wordt zit ik niet op een miskraam te wachten. Daarnaast zitten hart en vaatziekten in de familie (vader/opa). Stoppen met roken is een must.. dat weet ik.. ben er mee bezig.. maar ten aanzien van het voorgaande ... Het zekere voor het onzekere nemen dan maar en alles trekken? Voor mijn gevoel is dit een gebed zonder eind. Hoe komt het trouwens dat de prijzen zo enorm verschillen? Bij reguliere mondhygieniste heeft de behandeling me 26 euro per tand gekost.. Ik was daar 800 a 900 euro kwijt voor 1 behandeling. In het ziekenhuis, wat ik ook niet vergoed krijg, kostte 1 grondige behandeling me maar 285 euro. Hoe kan dat?
Vraagstelling: ik ben nu 33... wil wel graag kinderen in de nabije toekomst. Zou het niet beter zijn om mijn tanden gewoon allemaal te laten trekken en een kunstgebit te nemen? ik heb namelijk weinig vertrouwen in de behandelingen. Even gaat het goed.. maar al snel daarna ben ik weer terug bij af. Ik rook nog wel.. ben wel vaak gestopt dat wel.. maar als ik zou stoppen geeft het me nog steeds geen garantie dat het ooit nog goed komt.. Als ik zwanger wordt zit ik niet op een miskraam te wachten. Daarnaast zitten hart en vaatziekten in de familie (vader/opa). Stoppen met roken is een must.. dat weet ik.. ben er mee bezig.. maar ten aanzien van het voorgaande ... Het zekere voor het onzekere nemen dan maar en alles trekken? Voor mijn gevoel is dit een gebed zonder eind. Hoe komt het trouwens dat de prijzen zo enorm verschillen? Bij reguliere mondhygieniste heeft de behandeling me 26 euro per tand gekost.. Ik was daar 800 a 900 euro kwijt voor 1 behandeling. In het ziekenhuis, wat ik ook niet vergoed krijg, kostte 1 grondige behandeling me maar 285 euro. Hoe kan dat?
Re: parodontitus, doorbehandelen of toch maar laten trekken?
Daarnaast wordt ook nooit gesproken over eventuele risico's ten aanzien van je gezondheid. Wat ik op zich ook best vreemd vind. Zeker aangezien ik heel veel lichamelijke klachten heb en me hier toch echt wel zorgen over maak. Er wordt eigenlijk niet echt op gereageerd. In hoeverre kan het 1 het ander beïnvloeden?
Zou het nu al inzetten van antibiotica het proces in deze fase van behandeling kunnen versnellen? Als dat zo is dan wil ik er in januari wel over beginnen en het voor gaan stellen.
Je leeftijd vertelt me dat je hoogstwaarschijnlijk gerichte anti-biotica therapie nodig hebt, nadat je stopt met roken en nadat alles perfect schoon is. Na chirurgie dus. Als die pockets al zo lang aanwezig zijn, dan heb je m.i. dat echt nodig. Dat elke paar maanden weer even reinigen, lijkt me meer op een beetje pappen en nathouden dan gerichte therapie.
Ga eens een goed gesprek aan. Vertel dat je nu echt op zeker wilt gaan en dat je dezelfde behandelaar wilt houden.
Ik denk niet dat je echt een kunstgebit wilt op deze leeftijd als je je eigen gebit kunt houden. Toch?
Mijn dank voor je reactie. Je hebt mij hiermee enorm geholpen. Heb hiermee wel de bevestiging gekregen van wat ik al voelde en dacht. Nu weet ik ook dat ik me terecht zorgen maak. Ik ga zo snel mogelijk een gesprek eisen! En mijn tanden behouden.. tja dat ligt er aan.. Ik ben bang dat dit altijd een probleem zal blijven ergens.. t zit nu eenmaal in het aard van het beestje. En als het een langlopende zaak wordt met alle ellende van dien (pijn ook vooral, na de behandelingen etc etc) dan vrees ik dat ik op den duur er toch voor zal kiezen om ze te laten trekken.
Maar goed, wat ik nog even kwijt wil, dit ter zijde, is dat ik inmiddels al 3 tandartsen heb gehad en nu weer 3 verschillende in het ziekenhuis (in totaal 6 dus). Wat mij opvalt is dat ze allemaal maar wat doen, zonder echt heel duidelijk te zijn en zonder dat het echt zoden aan de dijk zet. T kan natuurlijk zijn dat ik net die verkeerde tref, maar dan nog.. ik vind het een slechte zaak binnen de tandartswereld.
Ik ben blij dat er mensen zoals jij zijn die up to date zijn en de moeite en de tijd nemen mensen goed te informeren. Mijn dank is groot!
groetjes Roswitha