Binnen 3 maanden na het zetten van porseleinen facings ( gemaakt door de tandtechnieker) op mijn voortanden is mijn voorste voortand zomaar afgebroken. ( Ik at een witte boterham met kaas !) Dit was een grote schok: de facings had ik vanuit cosmetisch oogpunt, en ineens zag ik er met gapend gat juist uit als een zwerver. Ik was ook helemaal in paniek omdat ik niet dacht dat hier een oplosing voor zou zijn. Gelukkig kon de tand eenvoudig met n stiftje worden teruggezet. Helaas mag ik nu nooit meer “harde” dingen bijten ( appel, stokbroodje), dus eigenlijk zijn mijn voortanden nu niet meer functioneel.
Voor het zetten van de facings is er behoorlijk veel van mijn tanden afgeslepen: ik schrok ervan hoeveel, hield stompjes over. Ik had zelf eigenlijk aan dunne schildjes gedacht, maar mijn tandarts raadde mij facings aan omdat hij zei dat veneers snel afknappen. De afgebroken tand had ooit een wortelkanaalbehandeling gehad, en was later wat donker verkleurd. De afgebroken tand was van binnen net een brosreep: hij leek niet eens afgebroken, maar gewoon bij de wortelrand opgelost.
1) Had mijn tandarts kunnen zien dat deze tand zwak was ? Er zijn vantevoren extra foto’s gemaakt.
2) Is de tand verder verzwakt geraakt door het afslijpen ?
3) Had mijn tandarts wel facings moeten adviseren in plaats van veneers ?
4) Had mijn tandarts dan vantevoren moeten waarschuwen dat deze tand kon afbreken ? Of iets anders moeten voorstellen?
5) De reparatie kostte nog eens E 150,- Was het redelijker geweest de reparatie uit coulance niet te factureren?
Voor het zetten van de facings is er behoorlijk veel van mijn tanden afgeslepen: ik schrok ervan hoeveel, hield stompjes over. Ik had zelf eigenlijk aan dunne schildjes gedacht, maar mijn tandarts raadde mij facings aan omdat hij zei dat veneers snel afknappen. De afgebroken tand had ooit een wortelkanaalbehandeling gehad, en was later wat donker verkleurd. De afgebroken tand was van binnen net een brosreep: hij leek niet eens afgebroken, maar gewoon bij de wortelrand opgelost.
1) Had mijn tandarts kunnen zien dat deze tand zwak was ? Er zijn vantevoren extra foto’s gemaakt.
2) Is de tand verder verzwakt geraakt door het afslijpen ?
3) Had mijn tandarts wel facings moeten adviseren in plaats van veneers ?
4) Had mijn tandarts dan vantevoren moeten waarschuwen dat deze tand kon afbreken ? Of iets anders moeten voorstellen?
5) De reparatie kostte nog eens E 150,- Was het redelijker geweest de reparatie uit coulance niet te factureren?
Re: tand breekt af binnen 3 maand na zetten facing
zou even in overleg gaan met de tandarts, op zijn minst voor meer uitleg.