Teruggetrokken tandvlees, welke mogelijkheden tot herstel?

Author:
ray2011
Posted:
ma, 10/24/2011 - 11:49
Hallo allen,

Tot mijn grote spijt was mijn jeugdzonde om niet zoveel op mijn gebit uit te doen.
Ik ben nu dus bezig met herstelwerkzaamheden omdat ik een mooi goed gebit erg belangrijk vind.

Een paar jaar geleden ben ik dus wat beter gaan poetsen maar ook harder waardoor op sommige plekken mijn tandvlees is terug getrokken.
ook heb ik bij mijn voortand een teruggetrokken stukje van 1 a 1,5 mm wat een soort bult is.
Dit kan ook echter komen van een klap op mijn mond die ik ooit heb gehad?

Maar nu wil ik graag mijn tandvlees laten herstellen, dus weer omlaag laten trekken.
Ik ga dat uiteraard ook overleggen met mijn tandarts maar ik wil graag zeer goed geïnformeerd zijn en een soort van "second" opinion hebben.

mijn vragen zijn:
welke methoden/behandelingen zijn er voor terug getrokken tandvlees?
hoe zijn de resultaten?
wat kunnen de bijwerkingen zijn?
wat zijn de kosten en is er dekking door de verzekering?

Bij voorbaat dank voor uw moeite,

ray

En voor de extra info:
momenteel poets ik dus met een zachte tandenborstel (vind zelf de aquafresh soft nog te hard dus is er nog iets zachters)
tandpastas die ik gebruik (afwisselend: meridol, paradontax (groen) en af en toe een whitener tandpasta).
ik spoel 1 a 2x daags met mondwater en ik hou de tandenborstel nu tussen duim en wijsvinger zodat ik niet hard kan drukken. Het tandvlees wrijf ik heel zacht met de tandenborstel in waarbij ik geen druk gebruik)
ray2011

de informatie die ik kan vinden is zeer summier.

wat ik dus mag concluderen is dat ik onder het mes moet bij de paradontoloog.
echter ik vraag me af wat de succesrate is?

bij een voortand is het dus erg teruggetrokken (poetstrauma).

ik ben echter wel benieuwd wat een indicatie van de kosten is en of dit door de zorgverzekeraar (deels) word vergoed.
do, 11/10/2011 - 17:08 Permalink