Hallo allemaal :D
Heb een paar vraagjes over kronen.
Het zit zo: Ik heb vroeger een ongeluk gehad met mijn fiets, waardoor mijn 2 voortanden afgebroken waren. Dit is bijgemaakt met composiet, maar de laatste tijd heb ik daar toch wel last van. (Onder andere een gevoelige linker voortand, en het ergste vind ik nog dat het zo lelijk verkleurt).
Ik wil nu dus kronen laten maken, en ik heb begrepen dat er verschillende soorten kronen zijn.
Metaal wil ik absoluut niet in mijn mond hebben, ik heb erge nikkel allergie. (lig al helemaal open als ik een broeksknoop met nikkel heb).
Nu heb ik dus gehoord over volledig porseleinen kronen, en volkeramische kronen.
Mijn vraag is dus, of volledig porselein, en volkeramisch hetzelfde is? Of zijn dat 2 verschillende soorten kronen?
Het liefst wil ik kronen waar je geen randje kan zien, aangezien het om mijn voortanden gaat moet het wel een beetje mooi worden. Er mag ook geen metaal in zitten.
Zover ik begrepen heb, moet ik dan gaan voor volledig porseleinen kronen, of volkeramische kronen? Welke van die 2 is dan het beste?
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Morgen moet ik naar de tandarts om de kosten te laten berekenen en dan kan het feest beginnen :smt001
Maar om die kosten te weten, moet ik natuurlijk wel weten wat ik voor kronen wil..
Heb een paar vraagjes over kronen.
Het zit zo: Ik heb vroeger een ongeluk gehad met mijn fiets, waardoor mijn 2 voortanden afgebroken waren. Dit is bijgemaakt met composiet, maar de laatste tijd heb ik daar toch wel last van. (Onder andere een gevoelige linker voortand, en het ergste vind ik nog dat het zo lelijk verkleurt).
Ik wil nu dus kronen laten maken, en ik heb begrepen dat er verschillende soorten kronen zijn.
Metaal wil ik absoluut niet in mijn mond hebben, ik heb erge nikkel allergie. (lig al helemaal open als ik een broeksknoop met nikkel heb).
Nu heb ik dus gehoord over volledig porseleinen kronen, en volkeramische kronen.
Mijn vraag is dus, of volledig porselein, en volkeramisch hetzelfde is? Of zijn dat 2 verschillende soorten kronen?
Het liefst wil ik kronen waar je geen randje kan zien, aangezien het om mijn voortanden gaat moet het wel een beetje mooi worden. Er mag ook geen metaal in zitten.
Zover ik begrepen heb, moet ik dan gaan voor volledig porseleinen kronen, of volkeramische kronen? Welke van die 2 is dan het beste?
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Morgen moet ik naar de tandarts om de kosten te laten berekenen en dan kan het feest beginnen :smt001
Maar om die kosten te weten, moet ik natuurlijk wel weten wat ik voor kronen wil..
Re: Kronen, hulp met keuze
Is het verstandig, om mijn gebit professioneel te laten reinigen, voordat ik kronen laat plaatsen? Dit ivm de kleur? Ik wil ze zo wit mogelijk, maar wil niet bleken.
Zover ik begrepen heb, worden mijn tanden met een professionele reinigingsbeurt ook 1 of 2 tinten lichter?
Als dat zou kunnen, dan kan ik de kronen meteen in de lichtere kleur pakken.
In principe zijn de beide kronen die je noemt hetzelfde. Inderdaad, metaalvrij. Voor jou dus dè keuze. Bij metaalvrije kronen is er geen sprake van een zichtbaar randje langs/onder het tandvlees.
V.w.b. de gebitsreiniging. Je kunt laten reinigen, waardoor oppervlakkige vuil verdwijnt. De basiskleur zal hier niet door veranderen, misschien dat het er iets ''frisser'' uitziet, maar daar houdt het dan ook op!
Succes bij de tandarts.
Ben net bij de tandarts geweest, en hij heeft mij afgeraden om nu al kronen erop te laten zetten. Hij is er tegen om zo veel van mijn tand af te slijpen, en hij vindt dat ik het beter gewoon nog eens opnieuw kan laten maken met composiet, dus ik denk dat ik dat maar ga doen.
Hij zegt, dat als ik nu al voor kronen ga, dat ik daar over jaren problemen mee kan krijgen, omdat er onder het randje van de kronen zich bacterien kunnen verzamelen, en dat hij vindt, dat ik beter nog 10 of 20 jaar kan wachten met kronen tot dat er echt geen andere optie meer is.
Mijn gebit is wel professioneel gereinigd, beetje tandsteen is ook verwijderd, en ze hebben gepolijst, voelt weer super glad! :smt001
Polijsten hebben ze bij mij nog nooit eerder gedaan, sinds vandaag heb ik dus een nieuwe tandarts, en die doen dat standaard elk half jaar bij de controle. Ik wil echt nooit meer een andere tandarts! :D
Verder was alles goed, alleen een beginnend gaatje helemaal achter in mijn mond, dat ga ik in November ook meteen laten maken.
Kortom ik ben weer happy :D