Hallo allemaal,
Een jaar terug had ik een WKB gehad aan de rechter onderste kies. Hiervoor moest ik 5 keer voor langskomen totdat hij gevuld werd en vervolgens had ik er geen last meer van.
Twee maanden later had ik een gaatje(directe pulpa overkapping) bij de een-na-laatste kies linksonder en sindsdien was hij ook nog eens gevoelig voor koud/warm.
Nogmaals twee maanden later werd hij ontstoken en kwamen er fistels. Hiervoor heb ik een afspraak met de tandarts gemaakt en is de wortelkanaalbehandeling vorig maand uitgevoerd. Nu zit ik nog met een tijdelijke vulling.
Sinds eergisteren begon de kies waar vorig jaar een wkb werd uitgevoerd(rechtsonder), pijn te doen. Volgens mij kwam dit doordat ik een nagel had afgebeten maar het begon heel licht.
Nu is de kies iets omhoog gekomen en heb last van zeurende pijn en als ik een beetje erop bijt.
Wat is er nou precies met die kies aan de hand? Is er toch achtergebleven zenuw of komt het doordat er een irritatie is omdat ik te veel druk heb gezet op die kies?
Hoe wordt dit opgelost?
Samengevat:
-1e wkb was vorig jaar rechtsonder kies
-2e wkb was een maand terug linksonder een-na-laatste kies en zit nu nog met een tijdelijke vulling tot de volgende behandeling volgend maand
-Kies van de 1e wkb is opeens ontstoken
Tevens was mijn tandarts vandaag gesloten dus kan hun pas maandag bellen.
Een jaar terug had ik een WKB gehad aan de rechter onderste kies. Hiervoor moest ik 5 keer voor langskomen totdat hij gevuld werd en vervolgens had ik er geen last meer van.
Twee maanden later had ik een gaatje(directe pulpa overkapping) bij de een-na-laatste kies linksonder en sindsdien was hij ook nog eens gevoelig voor koud/warm.
Nogmaals twee maanden later werd hij ontstoken en kwamen er fistels. Hiervoor heb ik een afspraak met de tandarts gemaakt en is de wortelkanaalbehandeling vorig maand uitgevoerd. Nu zit ik nog met een tijdelijke vulling.
Sinds eergisteren begon de kies waar vorig jaar een wkb werd uitgevoerd(rechtsonder), pijn te doen. Volgens mij kwam dit doordat ik een nagel had afgebeten maar het begon heel licht.
Nu is de kies iets omhoog gekomen en heb last van zeurende pijn en als ik een beetje erop bijt.
Wat is er nou precies met die kies aan de hand? Is er toch achtergebleven zenuw of komt het doordat er een irritatie is omdat ik te veel druk heb gezet op die kies?
Hoe wordt dit opgelost?
Samengevat:
-1e wkb was vorig jaar rechtsonder kies
-2e wkb was een maand terug linksonder een-na-laatste kies en zit nu nog met een tijdelijke vulling tot de volgende behandeling volgend maand
-Kies van de 1e wkb is opeens ontstoken
Tevens was mijn tandarts vandaag gesloten dus kan hun pas maandag bellen.
Re: Jaar terug wkb..nu weer ontstoken pijn
Ze hebben mij antibiotica gegeven en volgend week dinsdag heb ik pas een afspraak.
Ik heb zelf een beetje opgezocht hoe ze een wortelpuntontsteking kunnen oplossen en de volgende oplossingen kwam ik tegen:
-Herbehandeling wkb
-Apexresectie
-Kies laten trekken
Een herbehandeling wkb zou mij het meest prettigste lijken maar ik weet dus niet of dat mogelijk is omdat de kanalen weer gezocht moeten worden
Apexresectie ben ik te bang voor. Indien ik dit toch zou moeten, dan zou ik dit onder narcose willen doen(dagopname). Heeft iemand meer info hierover voor mij?
Ik las ook dat een apexresectie heel weinig kans/effect heeft op de grote achterste kauwkiezen maar ik weet niet in hoeverre dit klopt.
Kies laten trekken. Als het echt niet kan dan moet dit maar gebeuren maar is dan het probleem ook meteen weg?
Het is zo klote dit allemaal. Ik ken mensen die nooit tanden poetsen en letterlijk elke dag wel een fles cola drinken(1,5 liter) en nog nooit gaatjes hebben gehad. Zelf poets ik al mn hele leven 2 keer per dag mijn tanden en bij ieder controle heb ik wel iets.