Open beet behandeling zonder operatie

Author:
L1995
Posted:
do, 11/17/2011 - 20:02
Bij mij is in ruim een half jaar ineens een open beet ontstaan, alleen bij de achterste twee kiezen zit er geen spleet tussen de onder- en bovenkaak. Ik ben hiervoor naar een orthodontist geweest, die alleen heeft gekeken en vertelde dat een operatie de enige mogelijkheid zou zijn omdat met alleen beugels anders alles na afloop weer in de oude positie zou gaan staan. Is dit echt waar, zijn er geen andere oplossingen? Ik ben trouwens 16, en aangezien de open beet in vrij korte tijd is ontstaan groeit(?) mijn kaak nog.
L1995

Als die openbeet zomaar ineens op een half jaar tijd is ontstaan, dan is er toch iets aan de hand. Heb je ook last van je kaakgewrichten?

Ik weet niet precies of het de gewrichten zijn, op de plaats waar mijn onderste verstandskiezen zaten heb ik vaak een raar gevoel. Ik ben vergeten in de openingspost te vermelden dat een jaar geleden mijn onderste verstandskiezen zijn verwijderd omdat ze scheef stonden.

Mijn ouders vinden een operatie ook veel te ingrijpend en ik zou over een jaar terug moeten komen om te kijken of er iets aan gedaan kan worden, maar ik ben toch benieuwd naar of er écht geen andere mogelijkheden zijn dan een operatie.

Ik vond trouwens dit filmpje op youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=Z1nak2DH8NY&feature=related
do, 11/17/2011 - 21:13 Permalink
Ortholimburg

Ik vond trouwens dit filmpje op youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=Z1nak2DH8NY&feature=related

Ja,maar met zo'n morph kan er veel, in realiteit is het niet zo eenvoudig. Als je een half jaar geleden nog helemaal geen openbeet had en nu ineens wel, dan moet je rekening houden met chondylaire resorptie, d.i. een probleem thv de kaakgewrichtskopjes. Dit zie je op een radiografie of met een Technetium-scan. Meisjes zijn hier gevoeliger voor dan jongens maar het kan bij beide geslachten voorkomen. Dit is natuurlijk geen diagnose, enkel een mogelijkheid, er zijn uiteraard ook nog andere mogelijkheden maar niet zo gek veel ( behalve een trauma of kaakbeenbreuk, maar dat zou je wel weten) als de openbeet ineens is ontstaan.
do, 11/17/2011 - 22:10 Permalink
BJN

Ja je kaak groeit nog, juist in verticale (omlaag) richting, daarom kan dit zo snel ontstaan. Soms is het gemakkelijk op te lossen zoals op de animatie van youtube. Maar meestal gaat het niet zo gemakkelijk.

Ik ben het eens met @Ortholimburg dat je eigenlijk niet even snel kunt zien en beslissen wat je kunt doen. Nader onderzoek met fotos en overleg in een team is het best. Dan kun je soms beslissen het te wagen en een behandeling -zoals de animatie- te starten. Dan MOET je na 6 maanden effect hebben anders slaagt het niet op die manier. En dus niet maar doorgaan met behandelen zonder resultaat.

Opereren kan altijd nog. Dat doen we liefst pas na 22 jaar. Maar zelfs dan kan het terugkomen.... Dus alles goed overwegen met een team dat ervaring heeft!
vr, 11/18/2011 - 09:11 Permalink