Parodontis - extractie

Author:
Rita68
Posted:
di, 11/22/2011 - 09:18
Ik ben 43 jaar en tot op de dag van vandaag nooit last van mijn gebit gehad, zelfs geen enkel gaatje. Twee en een half jaar geleden burn-out en tijdens de halfjaarlijkse controle in die tijd (2009) aangegeven dat ik een spleet kreeg tussen mijn voortanden. Tandarts gaf aan dat dat door ontstoken tandvlees kwam maar als dat weer goed was de spleet weer zou wegtrekken. Helaas werd het niet beter, er kwam nog een spleet bij en weer aangegeven.

Pas dit jaar doorverwezen naar de mondhygieniste die aangaf dat 1 kies los zat met een pocket van 9mm. Paniek en oordeel tandarts gevraagd. Kan nog wel gered worden, ga eerst de sessies bij de mondhygieniste afmaken en dan stuur ik je door naar de parodontoloog. Bij de mondhygiëniste gevraagd om een bacteriologisch onderzoek maar deze gaf aan dat dat geen zin had zolang het tandvlees niet 100% hersteld was????? Als ik alles doe wat in mijn macht ligt (poetsen, airflossen, raggen, stokeren) en het wordt niet beter na 6 behandelingen, hoe verwacht je dat het over 3 maanden is???? Dit bij de tandarts weer aangegeven en direct verwezen naar de parodontoloog.

Bij het 1e bezoek aan de parodontoloog werd mij medegedeeld dat de vier achterste kiezen verloren waren, 15mm!!!, en getrokken moeten worden en dat de rest wel te redden is. Het wordt medegedeeld alsof het de normaalste zaak van de wereld is maar ik ben hevig geshockeerd. Er wordt meteen een afspraak gemaakt voor de behandeling waar dan ook meteen de extractie zal plaatsvinden. Ik ben hier niet gerust op en heb een aantal vragen gesteld waar ik geen antwoord op krijg van alle drie de partijen die mij behandelen of behandeld hebben.

Misschien dat iemand mij hier antwoord op de volgende vragen kan geven;

1. Hoe is het mogelijk dat er een verschil van minstens 6mm in de metingen zit van mondhygiëniste en parodontoloog in 3 maanden tijd? Een verschil van hoogstens 2mm lijkt mij reëel maar 6mm????
2. Waarom geen antibiotica kuur om het proces stop te zetten of te remmen? Ben inmiddels 4 maanden onderweg en er nog steeds niets gebeurd.
3. Is extractie noodzakelijk als ik geen last heb van mijn kiezen en zelfs de hardste nootjes kan kraken??? Mobiliteit is gevoelsmatig ook gering en het weghalen van kiezen stopt m.i. niet de bacterie!?

Zoals wellicht te begrijpen is mijn vertrouwen tot een o-punt gedaald en wil gewoon antwoorden voordat ik definitief het mes in mijn gebit laat zetten. Ik hoop dat ik wat duidelijkheid krijg, alvast bedankt!
Lieneke

Dat is inderdaad vreemd. Of de mondhygienist heeft een hele forse meetfout gemaakt, of er is niet goed gecommuniceerd. In drie maanden kan er inderdaad niet zo ineens veel meer botverlies zijn.
Zolang deze diepe pockets er zitten, dan heeft het geen nut om antibiotica te geven. Het gaat erom dat de tanden voor mondhygienist/parodontoloog te reinigen zijn anders heeft antibiotica echt geen zin. Dus eerst zullen de bad guys eruit moeten voordat er aan antibiotica gedacht kan worden.
di, 11/22/2011 - 16:39 Permalink
Rita68

Dank je wel voor je reactie Lieneke.
Hoe moeilijk kan een antwoord dus zijn. Ik heb geprobeerd opheldering te krijgen over deze extreme verschillen in meting maar geen van alle partijen geeft hierop een antwoord danwel wordt de fout bij de ander gelegd. hetzelfde gaat op voor de andere twee vragen/antwoorden. Dit voelt niet goed en ik wil hier niet de dupe van zijn, hoewel ik dit eigenlijk toch al ben, en overweeg een andere tandarts, mondhygiëniste en parodontoloog. Dank je wel voor het geven van de doorslag. Mijn gebit is altijd mijn trots geweest en dat moet het, voor zo ver mogelijk, zeker weer worden!
di, 11/22/2011 - 20:59 Permalink