Ik heb sinds enige tijd een nieuwe tandarts en bij de laatste controle heeft hij alleen globaal gekeken, en een rontgen gemaakt t.b.v. caries-controle (laatste was volgens de computer 2 jaar geleden door de vorige tandarts). Hij heeft geen tandsteen verwijderd, gepolijst of met lucht kiezen schoongespoten, wat bij mijn vorige tandarts normaal wel gebeurde tijdens controle.
Na het bekijken van mijn kiezen, bekeek hij de foto's (hij zat achter mijn rug maar ik kon met enige moeite mee kijken. Dit wist hij niet.) en was er 1 kies te zien die volgens hem ingesleten was (maar duidelijk nog geen gaatje had) en waar hij een vulling in wil zetten. Tegelijk wees hij op een kies in mijn mond (niet op de foto) die volgens hem een lekkende vulling heeft die moet worden vervangen. Dit wil hij doen bij een te maken volgende afspraak (geen controle).
Drie vragen:
1) klopt deze gang van zaken met een normale periodieke controle ?
2) Kan een vulling lekken en hoe ?
3) kan iemand mij adviseren ?
Na het bekijken van mijn kiezen, bekeek hij de foto's (hij zat achter mijn rug maar ik kon met enige moeite mee kijken. Dit wist hij niet.) en was er 1 kies te zien die volgens hem ingesleten was (maar duidelijk nog geen gaatje had) en waar hij een vulling in wil zetten. Tegelijk wees hij op een kies in mijn mond (niet op de foto) die volgens hem een lekkende vulling heeft die moet worden vervangen. Dit wil hij doen bij een te maken volgende afspraak (geen controle).
Drie vragen:
1) klopt deze gang van zaken met een normale periodieke controle ?
2) Kan een vulling lekken en hoe ?
3) kan iemand mij adviseren ?
Re: wat hoort bij controle te gebeuren ?
Het gebruiken van de spuit in de mond heeft niet tot doel je tanden te reinigen, dat moet je uit beleeftheid zelf doen voor je naar de tandarts gaat. Op twijfelachtige plekken worden de tanden droog gespoten voor nadere inspektie.
Voor de controle zijn er heel wat mogelijkheden, van summier visueel en op gevoel, maar je kan ook veel verder gaan. De tanden kunnen eventueel doorgelicht worden om inwendige carries op te sporen er zijn toestellen die bacterieactiviteit in dubieuze plekken kunnen opsporen .... maar die toestellen zijn duur ... volgens mij horen ze op een praktijk thuis maar volgens de meeste tandartsen niet. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat het in gebruik nemen van deze toestellen éénmalig een iets hogere carries diagnose geven omdat ze een beter inzicht geven tussen verkleuring en aantasting .... maar vele van deze toestellen zijn zeer duur in aankoop.Aan de andere kant wordt de controletijd korter en ietsdat snel gaat wordt vaak aanzien als niet goed en te duur.
Wat de rontgen foto's betreft die bekijk ik altijd met de patient naast mij als hij/zij dit wil. Geef dan meteen aan wat ik zie en toon het dan. Ook wanneer er een gaatje is of de sonde in een caviteit blijft haken toon ik dit de patient. Je zit zelf nog in een ijs breek situatie.
Wil je volgende keer polijsten even vragen, vraag ook even of er geen tandsteen zit of dat je naar de mondhygieniste moed. Stel veel vragen en communiceer je wensen en je gevoelens. daardoor krijg je ook beter contact met je tandarts en weet je ook meteen welk vlees je in de kuip hebt.
Een vulling kan inderdaad lekken. Als je plaque te lang laat zitten dan krijg je een groei van kiemen die zuren produceren en deze laatste lossen je tand een beetje op. Een vulling heb je gekregen door zo een poetsfoutje. Als je op die plek op dezelfde manier blijft poetsen als voordien dan kan er onder de vulling een nieuw gaatje komen. Veel vullingen, vooral de metalen sluiten niet altijd volledig af. Wanneer je je tand opwarmt bij drinken bijvoorbeeld dan zal je tand veel meer uitzetten dan de vulling. Bij metalen vullingen ontstaat er dan tijdelijk een spleetje dat nadien terug sluit. Klevende witte vullingen hebben dit minder. Waarom is dit zo? Mocht het omgekeerde waar zijn en je vulling meer uitzetten dan je tand dan zou die na enkele maaltijden uit elkaar basrsten. De industrie tracht de uitzetting of krimping van tandbot en vulling zo dicht mogelijk bij elkaar te brengen. In de praktijk is dit niet helemaal mogelijk omdat uitzetting gerelateerd is aan de dikte van de materialen en die zijn niet steeds dezelfde.