tandarts weigerd afspraak

Author:
hbss
Posted:
vr, 12/02/2011 - 17:50
mijn oma heeft in november een afspraak gemaakt met de tandarts voor 2 december, voor een nieuwe kroon
toen ze bij de tandarts kwam, zei hij dat hij het veel te druk had. en een nieuwe afspraak moest maken voor
januari. maar dan liggen de kosten veel hoger. mag een tandarts een afspraak weigeren? zoja mag hij dan die extra kosten in rekening brengen?

hbss
Ortholimburg

Was er al een afspraak vastgelegd om een kroon te maken , of moest je oma eerst op controle om te zien wat er precies moest gebeuren, want een kroon slijpen/voorlopige kroon maken/afdrukken/passen/plaatsen gaat niet in 1 zittijd, dus zou ze al een paar afspraken moeten gehad hebben.
vr, 12/02/2011 - 18:04 Permalink
zel'dovich

Het is natuurlijk patientonvriendelijk om op het laatste moment een afspraak af te zeggen. Ik ga er vanuit dat dit incidenteel onvermijdelijk kan zijn (overmachtssituatie). Hoewel in beginsel de tarieven mogen worden gehanteerd die gelden op de behandeldata (of beter: op datum afronding behandeling in 2012), is het natuurlijk een slechte zaak als de tandarts dit in dit geval ook zou doen: het is immers de tandarts zélf geweest die eenzijdig de afspraak heeft afgezegd. Dus gewoon de tarieven van 2011 hanteren is niet meer dan redelijk, zeker als de tarieven voor 2012 hoger zijn (staat dat vast?). De patient zou toch niet extra benadeeld mogen worden door het afzeggen van die afspraak door de tandarts. Uiteraard zou dit anders zijn als oma zelf de afspraak had verzet.

Gewoon oma dit even netjes nog eens laten bespreken met de tandarts lijkt me. Meldt het hier maar mocht het geen resultaat hebben. Dan kunnen we kijken of er nog andere wegen zijn te bewandelen.
za, 12/03/2011 - 12:05 Permalink