Ik heb een overbeet van 1 cm en het blijkt dat mijn onderkaak iets naar achter staat, ook mijn ondertanden staan wat scheef. Na een paar gesprekken met de orthodontist en kaakchirurg kwam dit naar voren: boven en onder een beugel, de bovenkaak verbreden want als er tanden getrokken zouden worden zou mijn bovenlip iets naar achter zakken wat ook weer niet de bedoeling is, onder 2 tanden trekken en de onderkaak naar voren plaatsen (waarschijnlijk 5 a 6 mm). Nu ben ik er redelijk tevreden mee om de bovenkaak te laten verbreden, dit gaat ongeveer 4 mm zijn en omdat ik een redelijk smal lang gezicht heb denk ik dat dit het ook wel ten goede zal komen. Met de onderkaak heb ik erge twijfels omdat ik mijn profiel mooi vind zo dat ie is en als ik mijn kin vooruit duw dan vind ik dit echt niet mooier. Ik vind het een erg moeilijke beslissing want voor mij is 5 a 6 mm veel. Zou het erg zijn als ik alleen de bovenkaakverbreding zou doen? mijn kaakchirurg zegt dat dit maar half werk zou zijn maar ik denk dat als eenmaal mijn boventanden mooi recht zouden staan ik al blij ben, ik weet alleen niet wat voor gevolgen het kan hebben voor later als mijn kiezen niet precies op elkaar passen. Ik heb het gevoel van wel maar het is dus niet zo. Ik zou er misschien ook nog voor kunnen kiezen om de ondertanden zo te laten en alsnog de onderkaakoperatie, dan is het zo te zien aan het gipsmodel maar een paar mm, dat is dan niet zo'n heel groot verschil. Het moeilijke is gewoon dat ik niet weet hoe ik er uit kom te zien en de kaakchirurg zegt dat hij alleen een simulatiefoto kan maken als de bovenkaakverbreding is gedaan maar ja, dan zit ik er wel aan vast en dat wil ik dus niet! Het moet toch wel mogelijk zijn een simulatiefoto van te voren te maken? ik wil nog steeds de keus kunnen hebben om er wel of niet mee door te gaan. Plus..ik heb ook helemaal geen last van mijn kaken of kiezen en er zitten wel allerlei risico's aan zo'n operatie. Waar doe ik nu goed aan? Heeft iemand een soortgelijke situatie en wat heb jij gedaan? iemand misschien die ook tevreden was met zijn profiel en het toch heeft laten doen? hoe was jou ervaring na de operatie?
Re: onderkaakoperatie aangeraden maar vind mijn profiel ok z
Een BSSO ( dit is waarschijnlijk de ingreep die voorgesteld is) bestaat al sinds midden jaren '50 ( toen heette het nog Obwegeser- Dalpont) en is een vrij eenvoudige en veilige procedure, maar elke operatie heeft nu eenmaal intrinsieke risico's, ook al zijn die klein, dus je moet de pro's en con's voor jezelf afwegen.
Een simulatie kan eigenlijk wel. De meeste software die we hebben (Dolphin, Onyx etc) laten dit toe, maar we gebruiken dit niet om de patiënt het eindresultaat te tonen, omdat het altijd slechts een benadering is, en het uiteindelijk resultaat toch nog flink kan verschillen.Een computersimulatie is dus eigenlijk een hulpmiddel om de chirurg of de orthodontist verschillende behandelingsopties laten "uit te proberen" maar is absoluut niet bedoeld om te zeggen: "Voilà, zo ga je er nadien uitzien!" Gewoon je kaak naar voor plaatsen geeft ook geen goed beeld omdat dan vaak de kin (en de kaakhoeken) véél prominenter tonen dan ze na een operatie zullen zijn.
Ik vraag me ook af als ik er voor ga of ik echt van onder 2 tanden moet laten trekken, ik weet dat er geen ruimte is maar ik heb ook gelezen over het strippen van tanden en kiezen om ruimte te maken maar misschien is dat niet zo goed voor je tanden..ik denk hier ook aan omdat mijn onderkaak dan minder ver naar voren zou moeten? Zou er nu eigenlijk veel verschil te zien zijn als je de 2 tanden zou laten trekken, de boel naar achter wordt getrokken en dan de kaak naar voren wordt gebracht of dat je dat niet zou doen en dan de kaak naar voren wordt gebracht? Ik kan me dit gewoon zo moeilijk voorstellen.
DAAR kan ik spijtig genoeg niks zinnigs over vertellen zonder U gezien te hebben en een grondige studie gemaakt te hebben. En zoals ik al zei , een VTO (een simulatie) is toch maar een benadering van de realiteit.