Facing problemen

Author:
vanja77
Posted:
zo, 12/11/2011 - 12:27
Hoi, hopelijk is dit de goede plek om dit te posten...

Vorig jaar in de winter heb ik een facing gekregen, heel pijnlijk ondanks dat mijn tandarts zei dat dit niet zo zou zijn.
Nu zat er al een tijdje wat los, dus was al aan het uitzoeken hoe ik een second opinion kon krijgen en wat er evt. aan gedaan kon worden.
Vanochtend kom ik beneden, wil een hapje van een fondantkikker nemen en heb in plaats van chocolade opeens een tand in mijn mond.
De facing zat niet los... Maar de hele tand is afgebroken.
Nu zit ik dus met nog net een klein stompje op de plek van mijn voortand, dus ik zit behoorlijk te stressen!
Wat moet ik nu doen?
Alvast bedankt!
vanja77

@ Romy,
dank je voor je reply! :)

Gelijk tandarts gebeld, kan er zo heen.
Ik hoop inderdaad dat er nog een kroon op kan, dat was eigenlijk vooral mijn vraag, gelijk tandarts bellen is voor mij gelukkig vrij vanzelfsprekend. :wink:
Het grootste probleem nu is me over mijn angst heenzetten. Oei.
Behalve dat mijn tand is afgebroken na n cosmetische behandeling n jaar geleden zijn er ook n heleboel andere dingen aan de hand.
(vullingen afgebroken, eruit gevallen, stukjes tand die afbreken. Kaak geforceerd, lipriempje gescheurd, gehemelte beschadigd en een arm op mijn borst als steuntje tijdens behandeling.)
Vanwege dit alles vind ik het behoorlijk eng om nu weer heen te gaan, net nu mijn oude tandarts me over mijn angst had geholpen. :(
Nu lees ik hier op het forum vrij veel over second opinions, en zit daar toch wel over te denken..
Kan ik dat gewoon bij n willekeurige tandarts vragen?
ma, 12/12/2011 - 09:05 Permalink
vanja77

Haha, dat is waar.
Had beter kunnen vragen "wat gaat er nu gebeuren?"

Net geweest, helaas is een kroon niet mogelijk, krijg nu een plaatje en eventueel daarna een brug.
Als het goed is krijg ik die donderdag, dus nog even een paar dagen met mijn mond dicht praten. :p
Kan nog steeds wel janken.. Kies je voor iets cosmetisch, loop je opeens met n gat in je mond. :(
Hopelijk gaat het niet heel veel pijn doen. Vind het erg eng.
ma, 12/12/2011 - 11:53 Permalink
Newtan

Zo'n facing wordt nogal eens gemaakt om een lelijke kleur te maskeren.
Van bijvoorbeeld een wortelkanaalbehandeling.
Dan zit er een flinke holte binnenin de tand. Waardoor die kwetsbaar is en makkelijker breekt.
Maar een wortelkanaalbehandeling levert ook wel eens een chronische ontsteking op.
Was dat bij jou zo? Te zien als een donkere plek op een röntgenfoto.

Als dit het geval zou zijn, is implanteren en botopbouwen mogelijk. Maar niet echt goedkoper dan een brug. En zeker niet sneller of makkelijker.
Dan is een brug vaak een heel redelijke oplossing.
Zeker als je weet hoe mensen aan een WKB komen. Dan zou er ook best iets mis kunnen zijn met de beide buurtanden.
Ooit gevallen, of diepe gaten in de tanden.
Zo denk ik wel eens met de patient mee in dit soort situaties.

Herken je deze gedachtengang, Vanja?

Ik kan me ook goed voorstellen dat je je rot schrikt.
Gelukkig is het maken van een mooi rijtje tanden met een brug niet zo lastig voor je.
Alleen als ik de aanpak van de collega zo lees, is hij vrij lomp.
Ik kan me vergissen. Maar even rondvragen bij een andere kan dan wel handig zijn.
ma, 12/12/2011 - 18:59 Permalink
vanja77

Dank voor jullie reacties.

Mijn facing heb ik inderdaad genomen omdat ik een grijze tand had door WKB. Mijn andere tanden zijn wel gezond, alleen een beetje verkleurd. Heeel vaak gevallen vroeger, maar gelukkig nooit op mijn tanden!
Die WKB kreeg ik na n fikse ontsteking, daarvoor was die tand nog helemaal heel voor zover ik me kan herinneren.
Dat is nu al meer dan 10 jaar geleden, dus die ontsteking was er wel uit... Als die tand inderdaad zwak is door die WKB, had mijn tandarts me dan niet beter géén facing aan kunnen raden?
Hij was ook wel behoorlijk dik, die tand met facing erop. Als ik m zo zie lijkt t meer op een hoektand ipv een voortand.

De voorkeur van mijn tandarts gaat uit naar een brug, zijn redenen daarvoor heeft hij niet met mij gedeeld. Misschien vanwege de kosten voor mij? Of esthetisch oogpunt?
Hij zei ook dat als n plaatje me beviel ik dat ook eventueel wel kon houden in plaats van een brug. :o
Ik moet zeggen dat ik er al een tijdje over denk naar mijn oude tandarts terug te gaan. Die man kon mij verdoven zonder dat ik er wat van voelde, dus dat helpt ook flink mee wat betreft vertrouwen (naaldenfobie). ;)
Dan maar n eindje bussen, ik denk dat als het op mijn gebit aankomt ik dat er wel voor over heb.
Maarja, als er "even" iets is, heeft een tandarts om de hoek ook wel zo zijn voordelen, om nog maar te zwijgen van t met verdoofde mond in de bus moeten zitten. :p Dilemma, dilemma!
di, 12/13/2011 - 20:22 Permalink