Afgebroken kies

Author:
PatriciaA
Posted:
za, 12/17/2011 - 22:36
Hallo,

Zojuist is tijdens het eten ongeveer een kwart van mijn kies afgebroken. Ik at niet iets hards, aangezien dit sowieso niet kan vanwege mijn blokjesbeugel. De kies brak gewoon plots af bij het kauwen. Het doet op dit moment geen pijn, ook niet bij (warm/koud) drinken of eten (dat doe ik voornamelijk nu aan de andere kant). Het is alleen scherp en erg vervelend.

Aanstaande maandag neem ik vanzelfsprekend direct contact op met mijn tandarts. Is er iets waar ik in de tussentijd aan moet denken om te zorgen dat het zo goed mogelijk gemaakt kan worden? En is het zo dat als ik geen pijn heb, de wortel nog altijd bedekt is?
En is er iets te zeggen over hoe groot de kans is dat dit gewoon opgevuld kan worden als een gaatje?

Hopelijk kunnen jullie mijn vragen beantwoorden.

Groetjes Patricia
Newtan

Over 2-3 dagen is het allerscherpste er weer af.
Meestal wordt er bij de tandarts eerst alleen wat afgerond.
Of je krijgt een tijdelijke vulling die tegen de andere vulling aan komt.http://frankg.uibc3.com/files/2011/12/broken_tooth1.jpg

Geen last? Mooi, dan heb je geen grote haast.
Zit er nu een grotere gleuf tussen de kiezen? Dan is goed flossen, ragen of stoken de beste voorzorg.
Uiteraard poets je de plek extra lang. Dat haalt ook de scherpe kantjes een beetje weg.
Is het superscherp? Klinkt gek, maar dan haal je er voorzichtig een flexibele plastic nagelvijl langs. Je tanden zijn stukken harder dan je nagels. En die krijg je ook niet zomaar stuk met zo'n vijltje , toch?
zo, 12/18/2011 - 07:21 Permalink
PatriciaA

Bedankt voor je reactie. Gisteren contact opgenomen met de tandarts, kan pas morgen terecht.

Vandaag afspraak gehad bij de ortho voor de beugel (controle). De orthodontist schrok van de tand. Er is echt een groot stuk afgebroken met tandbederf erin. Ze had het over mogelijke wortelkanaalbehandeling. Dit is eventjes behoorlijk schrikken. Morgen dus bij de tandarts kijken wat ermee moet gebeuren. Wel een behoorlijke domper voor de feestdagen.
di, 12/20/2011 - 12:18 Permalink