Extra Tand

Author:
Sylvie****
Posted:
ma, 01/02/2012 - 19:20
Hallo, nu heb ik even iets raars ontdekt deze morgen. Ik ben 21 jaar, dus ik heb al mijn volwassen tanden al en nu merkte ik deze morgen dat er een extra tand doorkomt boven mijn hoektand. Ik veronderstel dat mijn oude hoektand moet getrokken worden? En moet ik dan enkele weken met een gat lopen tot de nieuwe hoektand is volgroeid of kan dat op de een of andere manier verborgen worden? grz!
Ortholimburg

Ben je zeker dat je al je definitieve tanden hebt. Het gebeurt we vaker dat een melkhoektand tot op volwassen leeftijd blijft staan en dat plots toch de definitieve hoektand begint uit te komen. In 2 van de 3 gevallen zit hij dan in het verhemelte maar soms ook labiaal. ALs dit niet het geval is kan het een overtollige of surnumeraire tand zijn die begint te komen . Dat ism akkelijk met een radiografie vast te stellen. Een fenestratie of spontane perforatie van het bot lijkt me heel onwaarschijnlijk. Dat zien we wel eens als een tand orthodontisch verkeerd bewogen wordt waardoor de wortel naar buiten komt, of als parasietbeweging van een spalkje, maar spontaan heb ik het nog nooit zien gebeuren.
di, 01/03/2012 - 18:23 Permalink
Sylvie****

Ja, ik ben heel zeker dat het een tand is, de onderkant is namelijk gekarteld, net zoals mijn andere tanden eigenlijk. En ik ben er vrij zeker van dat het geen melktand meer is... Moet die onderste tand nu getrokken worden? Die begint eigenlijk al behoorlijk scheef te staan, waarschijnlijk veroorzaakt door die nieuwe tand...
di, 01/03/2012 - 22:05 Permalink