Vroeger had ik altijd heel erg last van aften. Eerst werd er gedacht aan een vitamine tekort maar dit bleek niet zo te zijn. Toen las ik ergens dat er mensen waren die last van aften hadden door tandpasta.
Ik ben toen van gewone (aquafresh) tandpasta over gegaan op andere tandpasta's. De enige tandpasta's die ik kan hebben is paradontax en de biologische tandpasta die ik in frankrijk heb gekocht: dentifrice biologique menthe.
Sensodyne en overige tandpasta voor gevoelige tanden helpen niet. Dan zit ik binnen te kortste keren weer onder de aften.
Maar ik heb ook nog eens last van gevoelige tanden. Alsof ik heel veel gaatjes heb. Alleen mijn tandarts heeft gekeken (er zijn ook foto's gemaakt) maar ik schijn helemaal geen gaatjes te hebben. Ook heb ik geen last van mijn tandvlees. Voor zover ik kan zien is mijn tandvlees niet teruggetrokken of ontstoken.
Ik heb wat vragen:
1. waarvan zou de pijn kunnen komen
2. Paradontax is erg zout. Welke andere tandpasta's zou ik kunnen proberen die bijvoorbeeld op de franse variant lijken? De tandpasta was echt een soort pasta en schuimde ook niet op. Had een zachte menthol smaak en was geheel biologisch. Bevatte geen tot weinig zout.
Volgens mij ook fluor vrij.
Ik ben toen van gewone (aquafresh) tandpasta over gegaan op andere tandpasta's. De enige tandpasta's die ik kan hebben is paradontax en de biologische tandpasta die ik in frankrijk heb gekocht: dentifrice biologique menthe.
Sensodyne en overige tandpasta voor gevoelige tanden helpen niet. Dan zit ik binnen te kortste keren weer onder de aften.
Maar ik heb ook nog eens last van gevoelige tanden. Alsof ik heel veel gaatjes heb. Alleen mijn tandarts heeft gekeken (er zijn ook foto's gemaakt) maar ik schijn helemaal geen gaatjes te hebben. Ook heb ik geen last van mijn tandvlees. Voor zover ik kan zien is mijn tandvlees niet teruggetrokken of ontstoken.
Ik heb wat vragen:
1. waarvan zou de pijn kunnen komen
2. Paradontax is erg zout. Welke andere tandpasta's zou ik kunnen proberen die bijvoorbeeld op de franse variant lijken? De tandpasta was echt een soort pasta en schuimde ook niet op. Had een zachte menthol smaak en was geheel biologisch. Bevatte geen tot weinig zout.
Volgens mij ook fluor vrij.
Re: Last van aften en pijnlijke tanden
Tegen de aften zou je eens Zendium kunnen proberen. Ook helpt vitamine B12 vaak goed.
- spoelen met waterstofperoxide
- spoelen met zout water
- spoelen met 'Bocasan' (of zoiets; zakje wat je moest oplossen)
- spoelen met allerlei mondwater (Listerine etc.)
- aanstippen met allerlei dingen (via de huisarts)
Niets hielp! Het was een groot probleem. Soms zo erg dat er wel 10 plekken in mijn mond zaten; ook op mijn tong. Kon daardoor vaak niet goed eten (van de pijn) of praten. Ik ben zelfs een keer 5 kilo in één week afgevallen omdat het zooo erg was dat ik niet kon eten. In zo'n gevallen heb ik ook wel zo'n verdovend spulletje gekregen om aan te stippen en dan was het een paar minuten weg om te kunnen eten.
Totdat ik van tandpasta wisselde...!
Ik weet niet meer wat ik destijds gebruikte, maar ik ging Sensodyne gebruiken. Destijds had je nog niet zoveel verschillende typen, maar ik geloof de standaard Sensodyne MET fluoride.
De aften verdwenen en kwamen nooit meer terug....tot.....
- een keer was tandpasta op en heb ik één week iets anders gebruikt; na 10 jaar zonder aften had ik ineens weer aften.
- ben keer gewisseld naar een ander type Sensodyne; een gelvorm. Kreeg direct weer aften. Direct mee gestopt weer.
Aanleiding voor dit bericht is dat ik weer eens was gewisseld naar een ander type Sensodyne.
Nu naar Sensodyne Total Care; ik dacht: zal wel goed zijn; hier zal in ieder geval wat het 'goede' spul in zitten. Maar helaas, 3 weken gebruik, was 3 weken aften. Nu weer snel terug naar de andere tandpasta. Dat is overigens Sensodyne Gentle Whitening; aften verdwijnen alweer.
MORAAL VAN DIT VERHAAL
Ik heb de indruk dat tandpasta een belangrijke rol speelt. Ik lees op internet méér over de effecten van tandpasta's. Het komt echter wel heel erg nauwkeurig, wélke je dan neemt. Tegenwoordig zijn er zoveel verschillende typen van een merk; en dan wijzigt de naam ook nog eens regelmatig.
Voor mij werken dus niet alle Sensodyne's goed tegen aften.
GOED WERKEN: Sensodyne standaard en Sensodyne Gentle Whitening
SLECHT WERKEN: Sensodyne in gelvorm (als die nog bestaat) en Sensodyne Total Care.
er zijn nog veel meer types maar daar weet ik het niet van.